W tym momencie należy wychwycić wszystkie niedogodności po stronie obsługi klamek rękoma jak np. zbyt duży wychył klamek powodujący potrzebę oderwania ręki od manetek czy niewygodnego ułożenia dłoni podczas ich używania. Warto pamiętać, że prawidłowo ustawione klamki powinny umożliwić kierowcy korzystanie w ich pełnym zakresie przy użyciu dwóch palców – wskazującego i środkowego. Takie ułożenie dłoni zapewnia ciągłą jazdę w gotowości do użycia hamulca i sprzęgła, dzięki czemu znacząco skraca się czas reakcji na nieprzewidziane i nagłe zdarzenia na drodze. Klamka hamulca powinna umożliwić rozpoczęcie hamowania wcześnie, lecz tak aby nie uruchamiała bezpodstawnie czujnika hamulca, włączającego światło stop. Pełne wciśnięcie klamki nie powinno powodować ucisku na pozostałe palce ręki spoczywające na manetce, a na pewno nie powinno blokować ruchu manetki poprzez styczność z nią. Jeśli regulacja nie pozwala na prawidłowe działanie hamulca, należy prawdopodobnie znaleźć przyczynę w niesprawnej instalacji hamulcowej.
Kolejną istotną sprawą jest ułożenie nóg, które w niektórych modelach motocykli można regulować. Prawidłowe ułożenie nóg można ustalić tak naprawdę po dłuższej jeździe, nogi po takiej trasie nie powinny mrowieć, ani sztywnieć. Zbyt długa trasa oczywiście wywoła takie objawy, które są wynikiem drgań generowanych przez pracujący silnik, lecz jeśli objawy te występują szybko, warto skorygować nasza pozycję. Wybrane modele motocykli umożliwiają jednocześnie regulacje wysokości siedzenia. Prawidłowa wysokość pozwala na swobodne oparcie nóg na nawierzchni, całą powierzchnią stopy. Zbyt wysokie siedzenie utrudni ewentualne manewry parkingowe.
Wysokość motocykla przede wszystkim regulować można zawieszeniem, jednak wiąże się to również ze zmianą zachowania motocykla podczas jazdy w zakrętach i na nierównościach. Jeśli motocykl posiada regulację przedniego zawieszenia, dobieramy je zgodnie z najbliższa trasą – jazda sportowa – twardsze zawieszenie, jazda po mieście – bardziej miękkie. Jazda w terenie zwykle oznacza ustawienia według własnego mniemania i doświadczenia, każdy doświadczony kierowca będzie potrafił ja dostosować, amatorzy najlepiej niech wybiorą ustawienia pośrednie. Ustawienia tylnego amortyzatora w przypadku motocykli szosowych wiąże się dodatkowo z zachowaniem motocykla podczas szybkiej jazdy. Zbyt miękki amortyzator może wpływać na „falowanie” motocykla przy prędkościach maksymalnych, a także niechcianą zmianę toru jazdy w zakrętach, motocykl nie powinien także „pływać” na dziurach, może to być również oznaka zużycia amortyzatora.
Regulacja klamki sprzęgła obejmuje takie dobranie reakcji sprzęgła na napęd, aby maksymalnie skrócić ruch klamki wysprzęglający napęd, przy zachowaniu pewności, że puszczona klamka nie powoduje ślizgania się sprzęgła podczas jazdy, co prowadzi do szybkiego zużycia bądź uszkodzenia sprzęgła. Regulację taką zwykle wystarczy przeprowadzić przy pomocy nakrętek mocujących linkę do klamki, jeśli to okaże się niewystarczające, należy wyregulować linkę po stronie silnika.
Uwaga!
Podstawowe regulacje zapewniają bezkonfliktową obsługę wszystkich układów motocykla i ich przeprowadzenie jest konieczne, jeśli chcemy przedłużyć ich żywotność i zwiększyć bezpieczeństwo naszej jazdy.
Jak często przeprowadzacie takie podstawowe regulacje? Dajcie znać.