Pokrzywione felgi najczęściej powodują rozszczelnienie opon, co oczywiście oznacza regularny spadek ciśnienia powietrza w oponach. Jeśli zauważymy regularną utratę ciśnienia, należy oczywiście wykluczyć nieszczelność opony. Poza przebiciem przyczyną ulatniania się powietrza może być również nieszczelność wentyla, te usterki łatwiej naprawić niż oddać felgę do prostowania, dlatego trzeba je wcześniej dokładnie sprawdzić. Krzywa felga może także powodować drgania kierownicy i niestabilny tor jazdy motocykla, niestety tego typu oznaki daje też kilka innych nieprawidłowości, dlatego trudno jednoznacznie stwierdzić, czy to właśnie felga jest problemem. Warto prześledzić stan rantów felgi w poszukiwaniu zgnieceń, widoczne gołym okiem uszkodzenia są oznaką konieczności szybkiej renowacji felgi.

Prostowanie felgi nie jest możliwe do wykonania w warunkach domowych lub garażowych. Czynność ta najlepiej zlecić wyspecjalizowanym warsztatom wulkanizacyjnym, które posiadają praktykę w prostowaniu felg motocyklowych.

Koszt naprawy felgi jest zawsze mniejszy niż zakup nowej, zakładając że kupujemy felgę nową. Używane felgi można kupić również za niewielkie pieniądze, ale należy brać poprawkę na fakt, że nie tak naprawdę nie znamy ich faktycznego stanu, bowiem oględziny pobieżne nie zdradzą nam wad felgi, które mogą się pogłębić z czasem i wymagać renowacji. Cena oczywiście waha się od typu felgi, felgi klasyczne, spotykane w motocyklach sportowych są relatywnie niedrogie, jeśli zaś posiadamy motocykl z niestandardową felgą, np. szeroką spotykaną w motocyklach typu drag lub chromowaną, renowacja zawsze będzie opłacalna.

Renowacja felg może także dotyczyć pokrycia ich nową warstwą lakieru. Renowację taką warto przeprowadzić, jeśli z różnych przyczyn uległa uszkodzeniu dotychczasowa felga i pojawia się w tym miejscu rdza. Niewielkie poprawki dla drobnych uszkodzeń można przeprowadzić samemu, stosując preparaty do zaprawek. W tym celu należy dokładnie oczyścić papierem ściernym ognisko rdzy, odtłuścić powierzchnię i pokryć lakierem/zaprawką zgodnie z zaleceniami producentem. Wykonanie renowacji lakieru całej felgi, jest znacznie skomplikowane. Powodem tego jest wymóg dokładnego oczyszczenia felgi z pozostałości starej powłoki, pokrycie felgi nowa warstwą bez usuwania starej zagraża estetce malowania i może powodować odpadanie lakieru. Malowanie felgi również lepiej zlecić specjalistycznym warsztatom. W takim miejscu felgi zostaną przede wszystkim dokładnie oczyszczone metodą piaskowania, która usuwa nie tylko zabrudzenia i wżery po rdzy, lecz również starą warstwę lakieru, dzięki czemu felga odzyskuje równą powierzchnię. Malowanie felgi następuje po tym procesie, przy użyciu lakierowania proszkowego. Lakier proszkowy cechuje się wysoką wytrzymałością na czynniki zewnętrzne, a więc jest właściwy dla tego zastosowania. Felgi po lakierowaniu poddawane są wygrzewaniu, które przyspiesza proces schnięcia lakieru i nadaje mu odpowiednią twardość. Uzyskanie takiej powłoki przy pomocy klasycznego lakieru nie jest możliwe, przez co felgi malowane zwykłym lakierem są zdecydowanie mniej odporne na czynniki zewnętrzne.

Uwaga!

Poza lakierowaniem dla motocykli typu custom/cruiser/chopper istnieje możliwość poddania felg chromowaniu. W tym wypadku chromowanie może zostać wykonane tylko w warsztacie, który posiada taką możliwość. Jest to operacja zdecydowanie bardziej kosztowna, lecz wykonywana głównie dla odbiorców szukających felg robionych na zmówienie, niestandardowych, co zawsze oznacza większe koszty wykonania.

Konserwujecie na bieżąco felgi w swoich motorach? Zdarzyło Wam się poddawać je renowacji? W jakim zakresie? Podzielcie się swoimi doświadczeniami.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułMasaż na zakwasy – jak zrobić, czy pomaga?
Następny artykułUkład wydechowy w motocyklu – zmiana tłumika

Marcin Węgrzynek – informatyk, pasjonat IT i ekonomii. Pracuje w dużej polskiej firmie informatycznej. Po pracy miłośnik motocykli, swój własny używa na co dzień.

 


Nasz specjalista pisze o sobie:


Jednoślady napędzane silnikiem były obecne w moim życiu od najmłodszych lat, znacznie później stały się środkiem transportu i hobby. Ograniczony budżet na pierwszy motocykl pozwolił mi poznać maszynę od każdej strony, również tej kłopotliwej, dzięki czemu zdobyłem szeroką wiedzę na ich temat.

Zawsze stawiam na bezpieczeństwo jazdy i maksymalną przyjemność, co polecam wszystkim motocyklistom. Własne dwa kółka to dla mnie sposób na relaks, sportową jazdę dającą adrenalinę, a także dalsze wypady turystyczne, które z perspektywy motocykla wydają się być atrakcyjniejsze.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here