Dlatego systemy oceny pracowników powinny być jasne i zrozumiałe, by nasza kadra miała zapewnioną elementarną potrzebę bezpieczeństwa i wiedziała czego się może spodziewać. Co więc może podlegać ocenia. To na czym najbardziej nam zależy, a najczęściej zwracamy uwagę na:

– Efekty pracy – jakość, wydajność wykonywanej pracy.
– Poziom umiejętności technicznych – zdolność posługiwania się narzędziami, technologią.
– Poziom umiejętności społecznych – praca w grupie, komunikacja interpersonalna,
– Cechy osobowościowe- kreatywność, odpowiedzialność, temperament, odporność na stres.
– Rozwój osobisty, a także plany rozwojowe (szkolenia, kursy, studia podyplomowe).

Zanim zabierzemy się do oceny pracowniczej, musimy ściśle ustrukturalizować nasze cele, po pierwsze:
– Jaki obszar pracy będziemy poddawać ocenie?
– Jakimi metodami, narzędziami będziemy badać?
– Kto będzie przeprowadzał ocenę i czy jest do tego odpowiednio przygotowany?
– Ile mamy czasu i środków na przewidzianą ocenę pracowniczą?
– Jakie są cele oceny pracowniczej (np. awanse, zwolnienia, podwyżki)?
– Czy możemy odwołać się do wyników poprzedniej oceny, czy archiwizujemy nasze badania?

Nowoczesne Systemy Ocen Okresowych Pracowniczych, tzw. SOOP, są codziennością i żaden pracownik nie jest zdziwiony, że podlega ocenie. Jest to też kwestia przyzwyczajenia, bo przecież nikt nie lubi być oceniany.

Najlepiej, jeśli ocena pracownicza zawiera w sobie zarówno wyniki badań i ich interpretację, jak również samoocenę pracowniczą, która często zmusza do refleksji, a te z kolei przekładają się na pożądane działania, mające poprawić obecny stan rzeczy.

Ocena pracownicza nie jest prosta dla samego pracodawcy, gdyż cechuje nas już na samym starcie mały obiektywizm. Dlatego też najczęściej zatrudniamy do tego wykwalifikowane osoby lub firmy, które nie znają naszych pracowników i nie są z nimi tak blisko jak my sami. Nie możemy również zapominać o informacji zwrotnej dla pracowników. Jeśli nie widzimy progresu i pracownik zdaje się tracić w naszych oczach na wartości, może to być spowodowane równie dobrze jego problemami rodzinnymi o których przecież nie możemy wiedzieć. Dlatego podstawą każdej decyzji wynikającej z analizy oceny pracowniczej powinna być szczera rozmowa z pracownikiem i poznanie jego zdania.

Czy informacje zawarte w artykule okazały się pomocne? Wypowiadajcie się w komentarzach.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułSystem ocen pracowniczych – jak wprowadzić?
Następny artykułTeam leader – praca

Szczepan Spis – psycholog, trener umiejętności psychospołecznych, doradca zawodowy, doktorant UŚ, spec. ds. fizjoterapii, redaktor naczelny dwóch gazet, właściciel firmy szkoleniowej. Na co dzień ponadto zajmuje się tematyką PR, funduszy unijnych, badaniami naukowym z zakresu psychologii menadżerskiej, a obecnie szczególnie ekonomii społecznej. Z zamiłowania dziennikarz, autor wielu tekstów w różnych pismach, a także publikacji naukowych.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here