1.Błędy montażu nie zawsze będę uwzględniane w gwarancji
Jak wspomniałem powyżej, może to zależeć od tego, czy montaż został wykonany przez wskazaną przez producenta firmę. Błędy montażowe zdarzają się bardzo często, lepiej więc przy zakupie drogich okien skorzystać z usług proponowanej firmy. Ich błędy gwarancja obejmie. Często okno osadzone zostało zbyt ciasno, z pominięciem izolacji i to skutkuje jego odkształcaniem się (wypacza ramę okienną) i powoduje kłopoty przy zamykaniu lub otwieraniu okien. Pozostawianie foli zabezpieczającej jest kolejnym przykładem źle wykonanej pracy. Foli powinna zostać usunięta zaraz po montażu, aby nie odbarwiać w późniejszym czasie ramy okiennej. Zerwana przez montażystów pozwala dodatkowo wykryć wady fabryczne ramy okiennej (odbarwienia, pęknięcia, nierówności itp.) i dopisać je do protokołu montażu.
2. Dobrowolność gwarancji i konieczne pisemne potwierdzenie jej udzielenia
Gwarancja na okna nie jest obowiązkiem producenta, dlatego udzielają jej solidne firmy zapewniające, że ich produkty są naprawdę wysokiej jakości. Niekiedy jednak okna za które zapłaciliśmy sporo pieniędzy, kierując się marką producenta, okazują się totalną pomyłką. Gwarantem ponoszącym odpowiedzialność za wady produktu może być producent, hurtownik czy importer. Warto zapoznać się bardzo dokładnie z warunkami gwarancji udzielonej pisemnie przez np. producenta. Określone są tam rodzaje wad, które uprawniają nas do skorzystania z bezpłatnej naprawy gwarancyjnej czy wymiany okna na pozbawione wad. Jeżeli wadliwe okno zostało wymienione na nowe lub istotnie naprawione – gwarancja biegnie na nowo od chwili dostarczenia nowego lub naprawionego okna.
3. Teoria a praktyka
Teoretycznie gwarancja może zostać udzielona na bardzo długo, lecz nie ma co się łudzić – im bardziej zwlekamy ze zgłoszeniem wady czy nieprawidłowości, tym lepiej producent zrzuci na nas całą odpowiedzialność. Udowodnienie, że wada nie powstała z naszej winy jest bardzo trudne, zwłaszcza po latach użytkowania okien.
Terminy gwarancji dla poszczególnych elementów okien mogą być różne dla okuć, szyb, czy ramy okiennej. Najkrótsza jest zazwyczaj gwarancja udzielona na montaż. Nie oszukujmy się jednak, najlepiej jest w razie wad skorzystać z przysługującej nam niezależnie rękojmi za wady fizyczne rzeczy. Termin jest co prawda krótszy – ustawowo wynosi 1 rok, lecz wynikająca z niego ochrona może okazać się skuteczniejsza.
Jeżeli sprawa dojdzie do sądu konieczne będą opinie biegłych (z pewnością więcej niż jedna), co dodatkowo podnosi koszty postępowania i nie daje gwarancji na pomyślne rozstrzygniecie sprawy. Producenci często zastrzegają w umowie, ze w przypadku „nieprawidłowości technicznych” czy przekroczenia norm technicznych (które nigdy nie są określone i podane wprost) odpowiedzialność za powstałe wady przechodzi na użytkownika okien. Ulubionym argumentem producentów jest wskazanie błędów montażowych „wybranej przez nas” firmy, wadliwa konstrukcja budynku użytkownika czy jego niesprawna instalacja.
4. Skrócony katalog „przerzucania odpowiedzialności”
Przerzucanie odpowiedzialności na użytkownika okien dotyczy zazwyczaj wytykania mu przez producenta wad konstrukcyjnych budynku. Najbardziej popularne argumenty producenta brzmią:
– nieodpowiednia konserwacja, gdyż nie użyto produktów polecanych przez producenta i prac nie wykonała autoryzowana ekipa
– samowolne montowanie przez użytkownika rolet czy akcesoriów dodatkowych (żaluzji, moskitier) doprowadziło do powstania uszkodzenia
– winę ponosi firma transpirująca okna, a nie jego producent – uszkodzenia mogły powstać tylko w czasie transportu
– karta gwarancyjna została uszkodzona lub jest niekompletna, gdyż użytkownik się nie podpisał, także zgubienie dowodu zakupu naraża nas na nie rozpatrzenie gwarancji
– regulacja zamykania i otwierania okien należy do użytkownika i zapewne on w czasie regulacji uszkodził okno
– zła wentylacja pomieszczenia powoduje złuszczanie lakieru, grzejniki C.O. są zbyt wysoko i uszkodziły okno wysoką temperaturą, szyba skrapla się z powodu wilgoci pomieszczenia w domu użytkownika
odklejające się szprosy okienne – to wina producenta szyby, nie okna
Mieliście/ macie jakieś problemy z oknami? Udało Wam się skorzystać z gwarancji? Opowiedzcie o swoich doświadczeniach.