Gra polega na wykładaniu własnych kart na stół, które tworzą tzw. meldunki, czyli odpowiednie układy kart. Na koniec rozdania meldunki są podliczane i gracz otrzymuje za nie odpowiednią ilość punktów. Meldunek tworzy trzy lub też więcej kart o takiej samej wartości (przykładowo trzy króle, pięć dam). Dwie karty z talii mają specjalne znaczenie. Są nimi jokery i dwójki. Mogą być one zastępować każdą inną kartę. Obowiązkowo meldunek składa się co najmniej z dwóch kart naturalnych i nie więcej niż trzech kart dzikich. Jednocześnie kart dzikich nie może być więcej niż naturalnych. Meldunek nie może więc składać się z samych dwójek lub jokerów.

Kanastą nazywamy meldunek składający się z siedmiu lub więcej kart. Kanasta premiowana jest punktami po zakończeniu rozdania. Kanasta, która nie zawiera dzikich kart (nazywana czerwoną lub naturalną) jest wynagradzana większą ilością punktów niż kanasta posiadająca dzikie karty (inaczej kanasta nienaturalna lub czarna). Istnieje również kanasta, którą tworzą dwójki i jokery. Tę kanastę uczestnik gry ma obowiązek wyłożyć bez dokładania do niej (czyli z tzw. ręki).

Gracze po kolei pobierają kartę z jednego z dwóch stosów. Uczestnik gry może też, kiedy jest pora na jego ruch, wykładać nowe meldunki, dokładać karty do już wyłożonych lub odkładać jedną z kart na stos odkryty.

Karty pobrać można w dwojaki sposób. Albo ze stosu zakrytego, albo pobranie całego stosu odkrytego i wykorzystanie karty leżącej na wierzchu do dobrania do jednego z własnych meldunków lub do stworzenia nowego meldunku zawierającego minimum dwie karty z ręki. Pobranie stosu odkrytego będzie jednak zabronione w sytuacji, gdy wierzchnia karta będzie dziką kartą lub będzie to czarna trójka (w kanaście rozróżniane są tylko kolory czarny i czerwony). Pobranie takie może być również ograniczone – wówczas do wykonania tego ruchu potrzebne będą graczowi przynajmniej dwie naturalne karty, które mają taką samą wartość jak karta wierzchnia ze stosu.

Do poszczególnych kart przypisane są następujące wartości punktowe:

Joker – 50 pkt
As i 2 – 20 pkt
Król, Dama, Walet, 10, 9 – 10 pkt
8 – 10 lub 5 pkt
7, 6, 5, 4 – 5 pkt.

Uczestnik gry, który przekracza liczbę 5 tys. punktów, wygrywa.

Jakie są Wasze ulubione gry karciane? W co, kiedy i z kim najczęściej gracie? Dajcie znać!

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułJak grać w Pana? Zasady
Następny artykułJak grać w Brydża? Zasady

Norbert Banasiak - ukończył studia na kierunku stosunki międzynarodowe na Uniwersytecie Warszawskim. Posiada różnorodne doświadczenie redaktorsko-dziennikarskie. Współpracował m.in. z Gazetą Prawną,  portalem i miesięcznikiem branży rozrywkowej E-PLAY, miesięcznikiem What`up in Warsaw.

Nasz specjalista pisze o sobie:

Lubię w szczególności wszelkie gry, które rozwijają przydatne umiejętności: logiczne myślenie, koncentrację, szybkie podejmowanie decyzji. Moje zainteresowania zawodowe, jak i prywatne, oscylują poza tym wokół zagadnień związanych z kwestiami językowymi (translatoryka, semiotyka), Internetem, polityką międzynarodową.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here