Savoir-vivre Jak zachowywać się w sklepie?

Jak zachowywać się w sklepie?

-

Nierzadko podczas zakupów można zaobserwować szereg niekulturalnych zachowań- zarówno ze strony personelu, jak i kupujących.

Wchodząc do sklepu, należy przywitać się ze sprzedawcą. Jeżeli nie jest to sklep samoobsługowy – wyjaśniamy ekspedientowi, co chcemy kupić. Podajemy konkretną markę, cenę, jaka nas interesuje albo jeśli nie posiadamy tak szczegółowych informacji – opisujemy dany przedmiot (do czego służy itp.).  Klient oczywiście ma prawo do niedokonania zakupu, a sprzedawca nie powinien przesadnie agitować. Ekspedient, który ze wszystkich sił próbuje sprzedać towar i jest przy tym namolny – zamiast zyskać, może stracić. Przestanie być wiarygodny w oczach klienta, który z pewnością nie zjawi się ponownie w sklepie z natarczywym sprzedawcą.

Ekspedient powinien dać kupującym swobodę w wybieraniu towarów, odpowiedzieć na pytania dotyczące produktów, a także dać chwilę na zastanowienie się nad zakupem.

W sklepie samoobsługowym brak dobrych manier najczęściej da się zauważyć w kolejce do kasy. Klienci ścigają się między sobą, który z nich pierwszy dobiegnie do kasy. Tymczasem pierwszeństwo należy się osobom starszym, kobietom w zaawansowanej ciąży i inwalidom. Oczywistym jest, że ze względu na stan swojego zdrowia nie powinni stać zbyt długo w kolejce do kasy. Niekulturalni klienci nagminnie również przekładają produkty na niewłaściwe półki.  Bardzo często rezygnując z zakupu – pozostawiają towar na pierwszym, napotkanym regale.

We wszystkich sklepach podane są ceny. Nie można targować się o nie. Targujemy się tylko na bazarkach lub, gdy zauważymy, że towar ma jakąś wadę, albo nie posiada oryginalnego pudełka. Wówczas mamy prawo wystąpić o obniżenie ceny produktu.

Uwaga!

Reklamacja
Zwrot towaru staramy się załatwić dyskretnie, poprzez rozmowę z osobą odpowiedzialną za reklamację (niekiedy należy to do obowiązków kierownika sklepu/sali). Jeśli nasza reklamacja zostanie odrzucona – mamy prawo odwoływać się do stowarzyszenia konsumentów.

Jakie zachowania podczas zakupów w sklepie denerwują Was najbardziej? Podzielcie się swoimi opiniami.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

WARTO PRZECZYTAĆ

Pieczona golonka – przepis

Golonka to tradycyjne polskie danie, które każdemu mężczyźnie kojarzy się nieodłącznie z kuflem zimnego piwa. I słusznie, ponieważ bez względu na sposób jej przyrządzenia jest ona daniem tak tłustym i ciężkostrawnym, że wypicie zimnego piwa wydaje się po zjedzeniu jej wręcz konieczne. Golonkę można podawać na różne sposoby. Najprostszym sposobem jest ugotowanie jej w przyprawach i podanie z chlebem lub gotowanymi ziemniakami i ogórkiem kiszonym.

Przegląd wpływu depresji na nasze zdrowie fizyczne i jakie mogą być długoterminowe skutki

Depresja jest chorobą psychiczną, która wpływa nie tylko na...

Zobacz też

Handel wymienny między firmami

Handel wymienny ma długą historię, sięgającą początków aktywności gatunku ludzkiego. Tradycyjna wymiana barterowa - bo takie właśnie określenie stosuje się do tej pierwotnej formy handlu - opiera się na wymianie różnego rodzaju dóbr, które mogą stanowić zarówno towary, jak i usługi. Barter jest zatem najstarszą, bezgotówkową forma zaspokajania potrzeb, polegająca na wymianie towarów i usług, w której każda ze stron jest równocześnie nabywcą i sprzedawcą.

Czym zajmuje się E100?

Firma E100 jest międzynarodowym dostawcą usług dla firm transportowych. Od ponad 20 lat pomagamy firmom uprościć procesy związane z...

Jak rozmawiać o zaburzeniach osobowości z bliskimi: jak uniknąć stigmatyzacji i jak zbudować zrozumienie dla problemów emocjonalnych

Zaburzenia osobowości są jednym z najtrudniejszych do zrozumienia problemów emocjonalnych. Chociaż nie są one rzadkie, wiele osób nadal nie...

Może Cię zainteresuje: