Nierzadko podczas zakupów można zaobserwować szereg niekulturalnych zachowań- zarówno ze strony personelu, jak i kupujących.

Wchodząc do sklepu, należy przywitać się ze sprzedawcą. Jeżeli nie jest to sklep samoobsługowy – wyjaśniamy ekspedientowi, co chcemy kupić. Podajemy konkretną markę, cenę, jaka nas interesuje albo jeśli nie posiadamy tak szczegółowych informacji – opisujemy dany przedmiot (do czego służy itp.).  Klient oczywiście ma prawo do niedokonania zakupu, a sprzedawca nie powinien przesadnie agitować. Ekspedient, który ze wszystkich sił próbuje sprzedać towar i jest przy tym namolny – zamiast zyskać, może stracić. Przestanie być wiarygodny w oczach klienta, który z pewnością nie zjawi się ponownie w sklepie z natarczywym sprzedawcą.

Ekspedient powinien dać kupującym swobodę w wybieraniu towarów, odpowiedzieć na pytania dotyczące produktów, a także dać chwilę na zastanowienie się nad zakupem.

W sklepie samoobsługowym brak dobrych manier najczęściej da się zauważyć w kolejce do kasy. Klienci ścigają się między sobą, który z nich pierwszy dobiegnie do kasy. Tymczasem pierwszeństwo należy się osobom starszym, kobietom w zaawansowanej ciąży i inwalidom. Oczywistym jest, że ze względu na stan swojego zdrowia nie powinni stać zbyt długo w kolejce do kasy. Niekulturalni klienci nagminnie również przekładają produkty na niewłaściwe półki.  Bardzo często rezygnując z zakupu – pozostawiają towar na pierwszym, napotkanym regale.

We wszystkich sklepach podane są ceny. Nie można targować się o nie. Targujemy się tylko na bazarkach lub, gdy zauważymy, że towar ma jakąś wadę, albo nie posiada oryginalnego pudełka. Wówczas mamy prawo wystąpić o obniżenie ceny produktu.

Uwaga!

Reklamacja
Zwrot towaru staramy się załatwić dyskretnie, poprzez rozmowę z osobą odpowiedzialną za reklamację (niekiedy należy to do obowiązków kierownika sklepu/sali). Jeśli nasza reklamacja zostanie odrzucona – mamy prawo odwoływać się do stowarzyszenia konsumentów.

Jakie zachowania podczas zakupów w sklepie denerwują Was najbardziej? Podzielcie się swoimi opiniami.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here