Ciąża Ciąża a zapotrzebowanie na potas i magnez

Ciąża a zapotrzebowanie na potas i magnez

-

Spodziewasz się dziecka i masz świadomość, że w tym okresie zwiększa się zapotrzebowanie na wiele składników odżywczych. Suplementujesz kwas foliowy i witaminę D, dostarczasz wielonienasycone kwasy tłuszczowe. Czy jednak pamiętasz o magnezie i potasie? Sprawdź, jak wygląda zapotrzebowanie na te składniki mineralne w okresie ciąży.

Ciąża jest okresem szczególnym – nie tylko z powodu rozwijającego się płodu, ale również z uwagi na zwiększone potrzeby żywieniowe. Z miesiąca na miesiąc rośnie zarówno zapotrzebowanie kaloryczne, jak i zapotrzebowanie na wiele witamin i składników mineralnych, niezbędnych do prawidłowego rozwoju płodu i przebiegu ciąży.

Magnez – jaką rolę odgrywa w organizmie?

Magnez jest pierwiastkiem, który odgrywa ważną rolę w organizmie człowieka. Pomaga:

  • regulować przewodnictwo nerwowo-mięśniowe
  • w utrzymaniu prawidłowego ciśnienia tętniczego
  • w procesie wchłaniania wapnia
  • poprawić koncentrację oraz pamięć
  • przeciwdziałać negatywnym skutkom stresu
  • w pracy serca
  • w łagodzeniu stanów niepokoju wewnętrznego.

Jak wygląda zapotrzebowanie na magnez w ciąży?

Zapotrzebowanie na magnez w ciąży wyraźnie rośnie, co ma związek z rozwijającym się płodem. Dziecko pobiera składniki odżywcze pochodzące z diety matki, stąd zachodzi konieczność dostarczenia większej ilości pierwiastków.

Zgodnie z obowiązującymi normami, zapotrzebowanie na magnez w ciąży rośnie nawet dwukrotnie. Przyjmuje się wzrost do 12 mg na każdy kilogram masy ciała[1]. Rekomendacje Polskiego Towarzystwa Ginekologów i Położników mówią o suplementacji nawet do 1000 mg magnezu na dobę[2].

Co z potasem w ciąży?

W okresie ciąży ważna jest także odpowiednia podaż potasu – składnika, który pomaga utrzymać optymalne ciśnienie tętnicze krwi. To niezwykle ważne, ponieważ nadciśnienie w okresie oczekiwania na dziecko może skutkować poważnymi problemami zdrowotnymi.

Jak pokazują obowiązujące normy, zapotrzebowanie na potas w ciąży może wynieść nawet 4700 mg[3].

Skąd czerpać magnez i potas w ciąży?

Zapotrzebowanie na magnez w ciąży pomaga pokryć prawidłowo zbilansowana dieta. Produktami bogatymi w ten pierwiastek są m.in. orzechy, rośliny strączkowe, produkty zbożowe, nabiał, gorzkie kakao. Podobnie jest w przypadku potasu, który znaleźć można m.in. w szpinaku, pomidorach, batatach. 

Nawet najlepiej zbilansowana dieta może nie wystarczyć na pokrycie pełnego zapotrzebowania. W takim przypadku warto sięgnąć po leki bez recepty, które są stale kontrolowane. Przykładem może być m.in. Aspargin, który w przeciwieństwie do suplementów diety, zawiera sole asparginowe magnezu i potasu – składniki dopuszczone do obrotu wyłącznie w lekach.

Pamiętaj! Zawsze skonsultuj się z lekarzem, zanim zastosujesz preparat.

[1] https://aspargin.pl/faq/czy-mozna-stosowac-aspargin-w-ciazy

[2] http://www.imid.med.pl/images/poradnik-zywienia-dla-kobiet-w-ciazy.pdf

[3] https://aspargin.pl/faq/czy-mozna-stosowac-aspargin-w-ciazy

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

WARTO PRZECZYTAĆ

Drinki z rumem – przepisy

Dobry rum to dobra inwestycja – jak mawiają barmani. Aby kupić taki dobry rum musimy mieć się na baczności – aby nie kupić polskiej, taniej podróbki.

Jaka piżamka dla dziecka?

Rodzice często zastanawiają się jaką piżamkę kupić swojemu dziecku, aby zapewniała malcowi komfort podczas snu.

Zobacz też

Czy warto brać kredyt we frankach?

Decydując się na kredyt walutowy trzeba...

Trybunki konferencyjne dla każdego przedsiębiorcy

Zdarza Ci się organizować lokalne kampanie marketingowe lub różnego rodzaju spotkania, konferencje, czy nawet wystawiać swoich przedstawicieli handlowych na...

Czy warto ozonować mieszkanie? Sprawdź jak wybrać generator ozonu

Czasem nie zdajemy sobie sprawy, jak wiele dodatkowych i wygodnych funkcji oferuje nam nowoczesna technologia. Równie często bagatelizujemy ją...

Może Cię zainteresuje: