Ciąża Ciąża a zapotrzebowanie na potas i magnez

Ciąża a zapotrzebowanie na potas i magnez

-

Spodziewasz się dziecka i masz świadomość, że w tym okresie zwiększa się zapotrzebowanie na wiele składników odżywczych. Suplementujesz kwas foliowy i witaminę D, dostarczasz wielonienasycone kwasy tłuszczowe. Czy jednak pamiętasz o magnezie i potasie? Sprawdź, jak wygląda zapotrzebowanie na te składniki mineralne w okresie ciąży.

Ciąża jest okresem szczególnym – nie tylko z powodu rozwijającego się płodu, ale również z uwagi na zwiększone potrzeby żywieniowe. Z miesiąca na miesiąc rośnie zarówno zapotrzebowanie kaloryczne, jak i zapotrzebowanie na wiele witamin i składników mineralnych, niezbędnych do prawidłowego rozwoju płodu i przebiegu ciąży.

Magnez – jaką rolę odgrywa w organizmie?

Magnez jest pierwiastkiem, który odgrywa ważną rolę w organizmie człowieka. Pomaga:

  • regulować przewodnictwo nerwowo-mięśniowe
  • w utrzymaniu prawidłowego ciśnienia tętniczego
  • w procesie wchłaniania wapnia
  • poprawić koncentrację oraz pamięć
  • przeciwdziałać negatywnym skutkom stresu
  • w pracy serca
  • w łagodzeniu stanów niepokoju wewnętrznego.

Jak wygląda zapotrzebowanie na magnez w ciąży?

Zapotrzebowanie na magnez w ciąży wyraźnie rośnie, co ma związek z rozwijającym się płodem. Dziecko pobiera składniki odżywcze pochodzące z diety matki, stąd zachodzi konieczność dostarczenia większej ilości pierwiastków.

Zgodnie z obowiązującymi normami, zapotrzebowanie na magnez w ciąży rośnie nawet dwukrotnie. Przyjmuje się wzrost do 12 mg na każdy kilogram masy ciała[1]. Rekomendacje Polskiego Towarzystwa Ginekologów i Położników mówią o suplementacji nawet do 1000 mg magnezu na dobę[2].

Co z potasem w ciąży?

W okresie ciąży ważna jest także odpowiednia podaż potasu – składnika, który pomaga utrzymać optymalne ciśnienie tętnicze krwi. To niezwykle ważne, ponieważ nadciśnienie w okresie oczekiwania na dziecko może skutkować poważnymi problemami zdrowotnymi.

Jak pokazują obowiązujące normy, zapotrzebowanie na potas w ciąży może wynieść nawet 4700 mg[3].

Skąd czerpać magnez i potas w ciąży?

Zapotrzebowanie na magnez w ciąży pomaga pokryć prawidłowo zbilansowana dieta. Produktami bogatymi w ten pierwiastek są m.in. orzechy, rośliny strączkowe, produkty zbożowe, nabiał, gorzkie kakao. Podobnie jest w przypadku potasu, który znaleźć można m.in. w szpinaku, pomidorach, batatach. 

Nawet najlepiej zbilansowana dieta może nie wystarczyć na pokrycie pełnego zapotrzebowania. W takim przypadku warto sięgnąć po leki bez recepty, które są stale kontrolowane. Przykładem może być m.in. Aspargin, który w przeciwieństwie do suplementów diety, zawiera sole asparginowe magnezu i potasu – składniki dopuszczone do obrotu wyłącznie w lekach.

Pamiętaj! Zawsze skonsultuj się z lekarzem, zanim zastosujesz preparat.

[1] https://aspargin.pl/faq/czy-mozna-stosowac-aspargin-w-ciazy

[2] http://www.imid.med.pl/images/poradnik-zywienia-dla-kobiet-w-ciazy.pdf

[3] https://aspargin.pl/faq/czy-mozna-stosowac-aspargin-w-ciazy

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

WARTO PRZECZYTAĆ

Budleja Dawida – uprawa i pielęgnacja

Budleja Dawida (Buddleia davidi) to krzew liściasty, który zrzuca liście na zimę. Budleja nazywana jest również „motylim krzewem”, ponieważ przyciąga motyle. Do tego jej kwiaty pięknie pachną.

Przekąski na Sylwestra – przepisy

Co podać na Sylwestra? Takie pytanie mamy w głowie za każdym razem, kiedy okazuje się, że znajomi chcą przywitać Nowy Rok w naszym towarzystwie i w naszym domu. Czasu na przygotowanie smakołyków jest zazwyczaj niewiele. Kupno gotowego jedzenia to spory wydatek. Pozostaje więc własna kuchnia i kilka sprawdzonych pomysłów na dobre i proste jedzenie, które sprawi, że sylwestrowy wieczór będzie udany.

Zobacz też

Agresja u dzieci – co robić?

Agresja w dzisiejszych czasach, to bardzo poważny problem. Dotyczy on zarówno dorosłych jak i dzieci. Wiadomości telewizyjne dostarczają nam coraz częściej informacji o małoletnich napadających na rówieśników, o dzieciach „pastwiących się” nad innymi dziećmi.

Liofilizowane owoce i warzywa – dawka witamin przez cały rok

Z pewnością każdy z nas uwielbia spożywać świeże owoce. Dostarczenie naszemu organizmowi bomby witaminowej niezwykle skutecznie wzmacnia. Niestety, sezon...

Jak udekorować domek ogrodowy, gdy ma się ograniczony budżet?

Każdy z nas marzy o tym, aby jego miejsce odpoczynku było wygodne i przytulne. Jednak równie ważne jest to,...

Może Cię zainteresuje: