Dzięki używaniu metafor możemy pokonać bariery, które zbyt mocno zakorzeniły się w myśleniu. Z metafor korzysta się także w reklamie. Niekiedy zyskują one dzięki temu na skuteczności, mogą być bardziej subtelne, rodzić gry skojarzeń delikatnie, nie nachalnie, łatwiej zapadać w pamięć konsumenta. Przykładem może być reklama napoju Red Bull i jej znane hasło „Red Bull doda ci skrzydeł” – slogan reklamowy wykorzystywany później w wielu zabawnych kontekstach. Podobnie działa metafora jako ćwiczenie.

Uwaga!

Stosowanie metafory polega na nadawaniu obiektom pewnych cech, które nie są z nimi w rzeczywistości bezpośrednio związane. Może to być przedstawienie energetyzującej właściwości napoju jako skrzydeł, które dodaje tym, którzy go skosztują. Użyciem metafory będzie też próba odpowiedzi na znane pytanie „Życie jest jazdą na tygrysie, bo…” lub znalezienia innego znaczenia dla potocznych określeń typu „kobieta z klasą”. Ćwiczenie metafor można zastosować również w odniesieniu do nadawania cech ludzkich zwierzętom czy przedmiotom, czyli tzw. personifikacji. Podobnie, stosuje się przeniesienie własnych stanów emocjonalnych na wykonania obrazków, abstrakcyjnych rysunków i kompozycji.

Popularnym zastosowaniem metafor są różnorodne opowieści, bajki i anegdoty. Dają one wspaniałą możliwość panowania nad tym, by nie nastąpił rozdźwięk pomiędzy intencją, jaka przyświeca przekazowi a jego odbiorem. Ważnym elementem warunkującym sukces w ćwiczeniu metodą metafory jest biegła umiejętność posługiwania się nią. Wbrew pozorom nie zawsze jest to proste zadanie. Myślenie i ścieżki skojarzeń są zróżnicowane między ludźmi, w zależności od zebranych doświadczeń i praktyki twórczego myślenia. Łatwo ulec własnym schematom i w efekcie zastosować metaforę, która dla nas jest czytelna, a wcale niezrozumiała dla innych. Dlatego tak ważne jest, żeby samemu posiąść zdolność kreatywnego myślenia i umiejętnie przewidywać możliwe scenariusze, jakie mogą powstać w głowach osób, z którymi ćwiczymy. Na szczęście, oczywiście nie wszystkie możliwości jesteśmy w stanie przewidzieć i na tym właśnie polega cały urok twórczości ludzkiego umysłu.

Próbowaliście rozwijać swoje umiejętności względem tworzenia metafor? Dajcie znać!

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułSzkolenie z rozumienia emocji – czy warto?
Następny artykułKreowanie wizerunku osoby – trenera/ szkoleniowca

Katarzyna Aleksandrzak – absolwentka psychologii specjalizująca się w psychoedukacji i szkoleniach metodami aktywnymi. Prócz licznych staży, doświadczenie zdobywała podczas treningów superwizowanych w szkole trenerów Grupa TROP. Autorka scenariuszy szkoleniowych.

Nasz specjalista pisze o sobie:

Kilka lat temu ukończyłam studia z zakresu psychologii w Wyższej Szkole Psychologii Społecznej. Psychologia odkąd pamiętam była moją pasją i z tą myślą wybierałam kierunek kształcenia. Zarówno uczelnia, jak i praca na stażach, praktykach, a później zawodowa, pozwoliły mi odkryć znacznie więcej zastosowań znajomości tej dziedziny nauki niż się spodziewałam. Najciekawsze jest dla mnie łączenie jej z nowoczesnymi technologiami, wykorzystaniem w marketingu z naciskiem na jego internetową formę czy też w e-learningu i szeroko pojętym zarządzaniu.

Interesuję się także metodyką szkoleń, ukończyłam specjalizację z psychoedukacji metodami aktywnymi. Swoją przyszłość zawodową łączę z pracą trenera kompetencji miękkich. Zawsze lubiłam też pracę z tekstami, co pozwala mi od wielu lat wykonywać zawody, w których umiejętność sprawnego posługiwania się słowem pisanym jest niezbędna. Żeby ponieść swoje zdolności w tym zakresie odbyłam studia podyplomowe o specjalizacji Edytorstwo Współczesne, na kierunku Edytorstwa i Krytyki Tekstu Uniwersytetu Kardynała Wyszyńskiego.

Prywatnie jestem mamą bliźniaczek i większość mojego wolnego czasu spędzam ze swoimi dziećmi. Pozostałe chwile uwielbiam poświęcać na czytanie – literatura to moja największa pasja.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here