Szkolenia, warsztaty i treningi dotyczące rozumienia emocji skupiają się na różnych aspektach problemów. Radzenie sobie z agresją, własną lub cudzą, jest częstym tematem takich zajęć. Można spotkać się z ofertami skierowanymi do rodziców i nauczycieli, którzy mają problemy z agresywnymi dziećmi lub młodzieżą. Są też propozycje dla pracowników, dla których agresja w miejscu pracy jest poważnym czynnikiem stresującym. Takie spotkania obejmują najczęściej zapoznanie uczestników ze źródłami i rodzajami agresji, jednocześnie dając możliwość ćwiczenia różnych zachowań mających na celu przeciwdziałanie jej występowaniu i asertywnej obrony. Dla osób, które usiłują pokonać własne problemy z wyrażaniem złości i frustracji, warsztaty oferują pomoc poprzez nauczanie konstruktywnego wyrażania uczuć negatywnych, modelowanie pożądanych zachowań i elementy relaksacji.
Praca nad inteligencją emocjonalną jest spotykana również w kontekście zarządzania. Można znaleźć propozycje szkoleń skierowane do firm i pracowników różnych instytucji. Takie zajęcia opierają się na teorii twórcy pojęcia inteligencji emocjonalnej (EQ) Daniela Golemana, który stwierdził, że na sukces w kontekście życia zawodowego oraz emocjonalnego składa się zaledwie 20% inteligencji w klasycznym ujęciu (IQ) i aż 80 % EQ. Podczas tych warsztatów uczestnicy dowiadują się nie tylko, jak rozpoznawać emocje swoje i innych, ale również jak nimi zarządzać, tak, by osiągać założone cele, wspomagać kreatywność i komunikację swoją oraz współpracowników.
Uwaga!
Podczas innych rodzajów zajęć, uczestnikom pomaga się trafnie rozpoznawać szerokie spektrum własnych emocji, zarówno tych pozytywnych, jak i negatywnych. Chociaż oczywiście te drugie są najczęstszym tematem takich spotkań. Omawia się na nich metody radzenia sobie z trudnymi stanami emocjonalnymi oraz trenuje zdolność do otwartego wyrażania swoich odczuć.
Jak myślicie – macie wysoką czy niską inteligencję emocjonalną? Zainwestowalibyście w szkolenie z rozumienia emocji? Podzielcie się opiniami.