To bardzo wysublimowana forma współpracy pomiędzy coachem a menadżerem, polegająca na zwiększaniu samoświadomości słabych i mocnych stron oraz stylów zachowań, motywowaniu do poszukiwania rozwiązań, pełniąca funkcję katalizatora dla oczekiwanych zmian.
Szkolenie dla najwyższej kadry menedżerskiej w formie executive coachingu odbywa się więc w pełni zindywidualizowanej formie. Proces ten rozpoczyna się od dogłębnej diagnozy potrzeb klienta, analizy jego atutów i ograniczeń, stylów przywódczych, poszukiwania obszarów, które należy rozwinąć, by osiągnąć oczekiwane rezultaty. Ta diagnostyka odbywa się z uwzględnieniem osobistych potrzeb menedżerów i istotnych dla nich wartości. To ważna perspektywa, która kreuje typ zarządzania lidera, wpływa na jego metody postępowania i wymaga uwzględnienia, by zachować komfort i wewnętrzną spójność pomiędzy pożądanymi a faktycznymi działaniami klienta.
Uwaga!
Executive coaching służy już nie szkoleniu, a osiąganiu mistrzostwa w dziedzinach takich jak zdolności zarządzania zespołem, myślenia strategicznego, zdolności przywódczych i komunikacyjnych, wywierania wpływu i perswazji czy podejmowania decyzji. Stanowi propozycję dla liderów, którzy potrzebują indywidualnie zaprojektowanego programu rozwoju własnych możliwości i pobudzenia do autorefleksji. Jest przydatnym narzędziem rozwoju zarówno w przypadku chęci dalszego rozwoju, jak i w sytuacjach impasu czy stagnacji zawodowej lub na etapach konieczności podjęcia strategicznych decyzji, dotyczących kierunku rozwoju kariery.
Executive coaching to również specyficzny rodzaj relacji pomiędzy coachem a menedżerem. Osoby należące do top managementu to ludzie o bogatych doświadczeniach. Ścieżka rozwoju jaką przeszli, mnogość sytuacji i wiedzy z jaką się zetknęli powoduje, że współpraca z nimi opiera się na niedyrektywnym podejściu. Organizując ten rodzaj coachingu dla swoich pracowników lub poszukując odpowiedniego coacha dla siebie, warto zwrócić uwagę na jego doświadczenia, biegłość w stosowaniu różnorodnych narzędzi diagnostycznych i elastyczność w dopasowaniu do potrzeb klienta. Najistotniejsze jest jednak to, czy nasze postrzeganie tej osoby, jej odbiór i samopoczucie przy niej, pozwolą na pełny komfort i zaufanie, które są niezbędne do efektywnego przeprowadzenia executive coachingu.
Co myślicie o executive coachingu? Spotkaliście się z nim kiedyś? Podzielcie się doświadczeniami.