Na interesujący nas pierwszy etap oceny efektywności szkolenia – kontekst – składa się wykonanie kilku czynności. Główne działanie opiera się na zebraniu informacji, potrzebnych do określenia potrzeb szkoleniowych organizacji jako całości. W praktyce, oznacza to zestawienie ze sobą wymagań zarówno firmy, jak i potrzeb poszczególnych pracowników. Pozyskiwanie tych danych przebiega w różnych obszarach, tak grupowych, jak i indywidualnych.

Można wydzielić trzy takie obszary – potrzeby firmy, grup i pojedynczych pracowników. Należy przy tym pamiętać, że pozostają one we wzajemnej, ścisłej relacji, łączą się i uzupełniają. W ramach potrzeb firmy analizie podlegają jej plany strategiczne i te, dotyczące przyjętej strategii rozwoju kadr. Precyzowaniu potrzeb podnoszenia i kształtowania kompetencji z punktu widzenia pracowników, służą analizy stanowisk pracy i wyniki monitoringu efektów pracy. Proces ten przebiega w obu kierunkach. Efektem zdefiniowania potrzeb szkoleniowych przedsiębiorstwa jest znajomość potrzeb poszczególnych struktur organizacyjnych (działów, funkcji, zespołów projektowych), ta z kolei prowadzi do bezpośrednich wymagań poszczególnych pracowników.

W ramach badań nad kontekstem szkolenia, warto przyjrzeć się dokładniej analizie stanowisk pracy. Na potrzeby działań szkoleniowych konieczne jest gruntowne zapoznanie się z kryteriami efektywności pracy na danym stanowisku oraz zespołem elementów stanowiących kompetencje niezbędne do realizacji zadań z nim związanych. Trzeba tu zwrócić uwagę nie tylko na wiedzę, umiejętności i postawy pracownika, ale również na identyfikację barier, które mogą utrudniać mu nabywanie potrzebnych zdolności.

Uwaga!

Podsumowanie zebranych danych można zorganizować w postaci tzw. ankiety szkoleniowej. Jest ona zestawieniem pozyskanych informacji ze wszystkich obszarów i wynikiem ich analizy. Bardzo ważnym elementem ustalania potrzeb szkoleniowych, czyli kontekstu szkolenia, jest wzbogacenie tego procesu o rozmowy z pracownikami, którzy są podmiotem badań. Ich opinie na ten temat są bardzo znaczącym źródłem wiedzy dla analizy potrzeb szkoleniowych i współudział tych osób w tworzeniu planów szkoleniowych powinien być obligatoryjny.

Braliście kiedyś udział w jakimś szkoleniu? Czego dotyczyło i czy uważacie, że było przydatne? Podzielcie się opiniami.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł25 rocznica ślubu – jak zorganizować srebrne gody?
Następny artykułGry symulacyjne na szkoleniach

Katarzyna Aleksandrzak – absolwentka psychologii specjalizująca się w psychoedukacji i szkoleniach metodami aktywnymi. Prócz licznych staży, doświadczenie zdobywała podczas treningów superwizowanych w szkole trenerów Grupa TROP. Autorka scenariuszy szkoleniowych.

Nasz specjalista pisze o sobie:

Kilka lat temu ukończyłam studia z zakresu psychologii w Wyższej Szkole Psychologii Społecznej. Psychologia odkąd pamiętam była moją pasją i z tą myślą wybierałam kierunek kształcenia. Zarówno uczelnia, jak i praca na stażach, praktykach, a później zawodowa, pozwoliły mi odkryć znacznie więcej zastosowań znajomości tej dziedziny nauki niż się spodziewałam. Najciekawsze jest dla mnie łączenie jej z nowoczesnymi technologiami, wykorzystaniem w marketingu z naciskiem na jego internetową formę czy też w e-learningu i szeroko pojętym zarządzaniu.

Interesuję się także metodyką szkoleń, ukończyłam specjalizację z psychoedukacji metodami aktywnymi. Swoją przyszłość zawodową łączę z pracą trenera kompetencji miękkich. Zawsze lubiłam też pracę z tekstami, co pozwala mi od wielu lat wykonywać zawody, w których umiejętność sprawnego posługiwania się słowem pisanym jest niezbędna. Żeby ponieść swoje zdolności w tym zakresie odbyłam studia podyplomowe o specjalizacji Edytorstwo Współczesne, na kierunku Edytorstwa i Krytyki Tekstu Uniwersytetu Kardynała Wyszyńskiego.

Prywatnie jestem mamą bliźniaczek i większość mojego wolnego czasu spędzam ze swoimi dziećmi. Pozostałe chwile uwielbiam poświęcać na czytanie – literatura to moja największa pasja.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here