Pierwotnie służyły określaniu końcowych cech produktu, następnie ewoluowały w kierunku zapobiegania błędom podczas produkcji a nie jedynie ich wykrywaniu, finalnie znajdując zastosowanie do większości produktów, usług i procesów organizacyjnych. Obecnie wiele branż ma swoje specyficzne standardy, podstawą jednak są te, które wynikają z zarządzeń Międzynarodowej Organizacji Normalizacyjnej ISO.

Podczas szkoleń jakościowych uczestnicy zapoznają się z różnymi aspektami wybranych norm. Zajęcia mogą dotyczyć metodologii opracowywania dokumentów, które będą podstawą wdrażania i/lub funkcjonowania konkretnych standardów w przedsiębiorstwie. Mogą być też przeznaczone dla audytorów tychże systemów lub pracowników, którzy mają działać w oparciu o te normy. Norm opracowanych przez ISO jest bardzo wiele, aktualne informacje mówią o 18 500 takich dokumentów. Określają one cechy w zasadzie większości otaczających nas produktów, materiałów, procesów i usług, od formatów papieru, poprzez wydajność maszyn, aż do bezpieczeństwa ich obsługi.

Szkolenia jakościowe mogą też dotyczyć tzw. ZSZ, czyli zintegrowanych systemów zarządzania. Dotyczą one metodyki łączenia dwóch lub więcej podsystemów w taki sposób, by były spójne, umiejętności interpretacji poszczególnych norm, planowania, wdrażania i systematycznej oceny funkcjonowania wprowadzonych rozwiązań.

Uwaga!

Przykładowe normy i systemy zarządzania to: ISO 9001 odnosząca się do systemów zarządzania jakością z przeznaczeniem dla każdego rodzaju organizacji; ISO/TS 16949 mająca zastosowanie w branży motoryzacyjnej. Jest to rozszerzona ISO 9001, uwzględniająca potrzeby wynikające ze specyfiki branży, ujednolicająca wymagania specjalistyczne obowiązujące we Francji, Niemczech, Włoszech i USA; ISO/IEC 27001 – norma przeznaczona do zarządzania bezpieczeństwem informacji. Jej zakres dotyczy zarówno wdrażania, jak i monitoringu polityki bezpieczeństwa informacji w organizacji; ISO 14001 to norma opracowana z myślą o zarządzaniu organizacja z uwzględnieniem takiej formy działań, która sprzyja ochronie środowiska; pokrewną do ISO 14001 jest norma EN 16001, która określa standardy sprzyjające efektywności energetycznej.

Co myślicie o szkoleniach jakościowych? A może już braliście w jakimś udział? Podzielcie się doświadczeniami.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułJakie narzędzia do tworzenia kursów?
Następny artykułSzkolenia EFS – co to, jak aplikować?

Katarzyna Aleksandrzak – absolwentka psychologii specjalizująca się w psychoedukacji i szkoleniach metodami aktywnymi. Prócz licznych staży, doświadczenie zdobywała podczas treningów superwizowanych w szkole trenerów Grupa TROP. Autorka scenariuszy szkoleniowych.

Nasz specjalista pisze o sobie:

Kilka lat temu ukończyłam studia z zakresu psychologii w Wyższej Szkole Psychologii Społecznej. Psychologia odkąd pamiętam była moją pasją i z tą myślą wybierałam kierunek kształcenia. Zarówno uczelnia, jak i praca na stażach, praktykach, a później zawodowa, pozwoliły mi odkryć znacznie więcej zastosowań znajomości tej dziedziny nauki niż się spodziewałam. Najciekawsze jest dla mnie łączenie jej z nowoczesnymi technologiami, wykorzystaniem w marketingu z naciskiem na jego internetową formę czy też w e-learningu i szeroko pojętym zarządzaniu.

Interesuję się także metodyką szkoleń, ukończyłam specjalizację z psychoedukacji metodami aktywnymi. Swoją przyszłość zawodową łączę z pracą trenera kompetencji miękkich. Zawsze lubiłam też pracę z tekstami, co pozwala mi od wielu lat wykonywać zawody, w których umiejętność sprawnego posługiwania się słowem pisanym jest niezbędna. Żeby ponieść swoje zdolności w tym zakresie odbyłam studia podyplomowe o specjalizacji Edytorstwo Współczesne, na kierunku Edytorstwa i Krytyki Tekstu Uniwersytetu Kardynała Wyszyńskiego.

Prywatnie jestem mamą bliźniaczek i większość mojego wolnego czasu spędzam ze swoimi dziećmi. Pozostałe chwile uwielbiam poświęcać na czytanie – literatura to moja największa pasja.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here