Ważne, by zapoznać uczestników z rozróżnieniem między zachowaniami biernymi, agresywnymi i asertywnymi. Takie zagadnienia można poruszyć w oparciu o teorię analizy transakcyjnej Erica Berne’a, który stworzył ją na potrzeby wyjaśnienia relacji międzyludzkich. Jego koncepcja stanów Ja (Rodzic, Dorosły, Dziecko) pozwala w czytelny sposób przestawić reguły i role, w jakie wchodzimy w kontaktach z innymi. Jednocześnie jest to świetna metoda stanowiąca punkt wyjścia dla rozważań, w jaki sposób uniknąć tworzenia się trudnych sytuacji, w których kumulacja błędnych reakcji prowadzi do konfliktów lub nieefektywnych rozwiązań.

Kolejnym istotnym elementem szkoleń z zakresu asertywności jest przedstawienie uwarunkowań, które umożliwiają wdrożenie zachowań asertywnych. Praktyczne wykorzystanie wiedzy zdobytej podczas takich zajęć często wymaga dokonania zmian w swojej postawie przez uczestników, co bywa zadaniem trudnym. Dlatego dobrze jest podkreślać wartość asertywności w życiu i jej znaczący wpływ na poziom samooceny. Żeby umożliwić szkolonym szybsze dostrzeżenie pozytywnych skutków tej zmiany, warto na jednym z początkowych etapów spotkania zastosować ćwiczenia, które pomagają dokonać samooceny zdolności do asertywnych zachowań. W połączeniu z zabawami integracyjnymi może być to atrakcyjne wprowadzenie do praktycznej części szkolenia.

Znaczącą częścią szkoleń dotyczących asertywności powinny być zadania związane z umiejętnością radzenia sobie z krytyką i pochwałami. Ten element obejmuje zarówno umiejętność przyjmowania krytyki, jak i takiego prowadzenia rozmowy, by otrzymywaną krytykę przekształcić na konstruktywną. Podobnie ważnymi zagadnieniami są zdolności samodzielnego tworzenia komunikatów krytyki konstruktywnej oraz pochwał. Wartościowym podsumowaniem zajęć jest próba zbudowania planu rozwoju umiejętności asertywnych i ich stosowania dla każdego z uczestników. Takie podejście sprzyja utrwalaniu zdobytych informacji i zdolności, a jednocześnie ma moc motywacyjną dzięki indywidualizacji wniosków.

Co myślicie o szkoleniu z asertywności? Wzięlibyście w nim udział? Podzielcie się opiniami.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułSzkolenie z zakresu zamówień publicznych – na czym polega?
Następny artykułSzkolenie dla sekretarek, asystentek – na czym polega?

Katarzyna Aleksandrzak – absolwentka psychologii specjalizująca się w psychoedukacji i szkoleniach metodami aktywnymi. Prócz licznych staży, doświadczenie zdobywała podczas treningów superwizowanych w szkole trenerów Grupa TROP. Autorka scenariuszy szkoleniowych.

Nasz specjalista pisze o sobie:

Kilka lat temu ukończyłam studia z zakresu psychologii w Wyższej Szkole Psychologii Społecznej. Psychologia odkąd pamiętam była moją pasją i z tą myślą wybierałam kierunek kształcenia. Zarówno uczelnia, jak i praca na stażach, praktykach, a później zawodowa, pozwoliły mi odkryć znacznie więcej zastosowań znajomości tej dziedziny nauki niż się spodziewałam. Najciekawsze jest dla mnie łączenie jej z nowoczesnymi technologiami, wykorzystaniem w marketingu z naciskiem na jego internetową formę czy też w e-learningu i szeroko pojętym zarządzaniu.

Interesuję się także metodyką szkoleń, ukończyłam specjalizację z psychoedukacji metodami aktywnymi. Swoją przyszłość zawodową łączę z pracą trenera kompetencji miękkich. Zawsze lubiłam też pracę z tekstami, co pozwala mi od wielu lat wykonywać zawody, w których umiejętność sprawnego posługiwania się słowem pisanym jest niezbędna. Żeby ponieść swoje zdolności w tym zakresie odbyłam studia podyplomowe o specjalizacji Edytorstwo Współczesne, na kierunku Edytorstwa i Krytyki Tekstu Uniwersytetu Kardynała Wyszyńskiego.

Prywatnie jestem mamą bliźniaczek i większość mojego wolnego czasu spędzam ze swoimi dziećmi. Pozostałe chwile uwielbiam poświęcać na czytanie – literatura to moja największa pasja.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here