Oferta szkoleń, podczas których porusza się zagadnienia związane z autoprezentacją jest bardzo bogata. Jest to wynikiem mnogości elementów składających się na wizerunek. Można sobie wyobrazić sytuację, w której przed salą pełną obcych ludzi staje prelegent. Co będzie decydowało o tym, jak zostanie oceniony przez audytorium? Oczywiście treść jego wypowiedzi, nasuwa się jako pierwsza odpowiedź. Nic bardziej mylnego. Okazuje się bowiem, że wypowiadane przez niego słowa stanowią mniej niż dziesięć procent tego, na czym skupi się uwaga odbiorców. Właściwie to sposób w jaki mówi, jego zachowania, mowa ciała i wygląd będą tak naprawdę stanowiły podstawy do ukształtowania o nim opinii.

Uwaga!

Szkolenia z technik prezentacji najczęściej poruszają kilka nurtów zagadnień. Wiele czasu poświęca się na część dotyczącą mowy ciała, nazywanej również komunikacją niewerbalną. Jest to ten element autoprezentacji, który nie w pełni i nie zawsze poddaje się całkowitej kontroli. Jednak znajomość znaczenia podstawowych gestów i postaw, może pomóc w budowaniu pożądanego wizerunku.

Tak jest na przykład w przypadku treningów, jakim poddawani bywają politycy. Zwraca się im uwagę na ruchy, które zdradzają nerwowość, niepewność czy są jednoznacznym wskaźnikiem kłamstwa. Oczywiście celem jest opanowanie ich nieświadomego używania. Podczas szkoleń świadomego kierowania wrażeniem mówi się też o znaczeniu stroju, makijażu, dodatków i innych elementów wylądu. Żeby skutecznie przekonać uczestników szkolenia do wagi tych elementów, czasem wystarczy zapoznać ich z nagraniami lub zdjęciami osób różnorodnie wyglądających w tych samych sytuacjach. Łatwo wtedy wskazać na zmiany oceny takich cech jak profesjonalizm, wzbudzanie zaufania itp.

Bardzo często warsztaty autoprezentacji łączy się z tematyką prezentacji i wystąpień. Z uwagi na ich uzupełniający się charakter i możliwość wskazania walorów praktycznych świadomego budowania wizerunku, zabieg taki jest bardzo skuteczny i często oczekiwany przez klientów szkoleń.

Braliście kiedyś udział w jakimś szkoleniu? Czego dotyczyło i czy uważacie, że było przydatne? Podzielcie się opiniami.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułSzkolenie z technik wpływu społecznego – na czym polega?
Następny artykułStudia MBA – co to jest, jakie wybrać?

Katarzyna Aleksandrzak – absolwentka psychologii specjalizująca się w psychoedukacji i szkoleniach metodami aktywnymi. Prócz licznych staży, doświadczenie zdobywała podczas treningów superwizowanych w szkole trenerów Grupa TROP. Autorka scenariuszy szkoleniowych.

Nasz specjalista pisze o sobie:

Kilka lat temu ukończyłam studia z zakresu psychologii w Wyższej Szkole Psychologii Społecznej. Psychologia odkąd pamiętam była moją pasją i z tą myślą wybierałam kierunek kształcenia. Zarówno uczelnia, jak i praca na stażach, praktykach, a później zawodowa, pozwoliły mi odkryć znacznie więcej zastosowań znajomości tej dziedziny nauki niż się spodziewałam. Najciekawsze jest dla mnie łączenie jej z nowoczesnymi technologiami, wykorzystaniem w marketingu z naciskiem na jego internetową formę czy też w e-learningu i szeroko pojętym zarządzaniu.

Interesuję się także metodyką szkoleń, ukończyłam specjalizację z psychoedukacji metodami aktywnymi. Swoją przyszłość zawodową łączę z pracą trenera kompetencji miękkich. Zawsze lubiłam też pracę z tekstami, co pozwala mi od wielu lat wykonywać zawody, w których umiejętność sprawnego posługiwania się słowem pisanym jest niezbędna. Żeby ponieść swoje zdolności w tym zakresie odbyłam studia podyplomowe o specjalizacji Edytorstwo Współczesne, na kierunku Edytorstwa i Krytyki Tekstu Uniwersytetu Kardynała Wyszyńskiego.

Prywatnie jestem mamą bliźniaczek i większość mojego wolnego czasu spędzam ze swoimi dziećmi. Pozostałe chwile uwielbiam poświęcać na czytanie – literatura to moja największa pasja.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here