Techniki organizatorskie to swoiste schematy działania, w takich właśnie sytuacjach. Jest ich wiele, a ich przeznaczenie zależy od etapu rozwiązywania problemu, na jakim ma posłużyć. Są na przykład techniki wspomagające identyfikację problemu, techniki służące gromadzeniu informacji, analizy przyczyn problemów, aktywizacji twórczego myślenia, oceny rozwiązań i podejmowania decyzji oraz technika drzewa decyzyjnego, używana do podejmowania decyzji w warunkach niepewności.
Jak szkolić z zakresu technik organizatorskich? Na pewno trudno wyobrazić sobie pojedyncze szkolenie, podczas którego poruszono by wszystkie zagadnienia związane z tym tematem i skutecznie nauczono z nich korzystać. Zazwyczaj spotyka się odrębne szkolenia dla każdego z tych obszarów. I tak, możemy spotkać szkolenia skoncentrowane na technikach podejmowania decyzji i kreatywnym myśleniu czy szkolenia obejmujące techniki gromadzenia informacji. Niezależnie od zakresu tematycznego, efektywne nauczanie korzystania z tych technik wymaga zastosowania odpowiednich metod dydaktycznych. Z uwagi na fakt, że stosowanie technik organizatorskich odbywa się w zróżnicowanych warunkach, wiedzę o nich powinno się przekazać w sposób umożliwiający pewną elastyczność myślową użytkownika. Trudno wyobrazić sobie, ile czasu trzeba by przeznaczyć na szkolenie, podczas którego przećwiczono by chociaż część możliwych sytuacji problemowych, w jakich techniki mogą znaleźć zastosowanie.
Uwaga!
Dobrze jest łączyć takie szkolenia z późniejszą możliwością konsultacji podczas pracy na realnych problemach. Dlatego wydaje się, że w szkoleniu technik organizatorskich bardzo efektywny może okazywać się coaching czy mentoring.
Dlatego ważne jest, żeby uczestnik szkolenia osiągnął zdolność postrzegania owych technik jako modelu, który należy samodzielnie dostosowywać do bieżących potrzeb. Korzystne są wszelkie odmiany case study, gier i symulacji oraz metod obserwacyjnych, szczególnie podczas poznawania zagadnień dotyczących twórczości. Nauczanie obszarów identyfikacji problemów i gromadzenia informacji nie obejdzie się bez form instruktażowych czy pokazowych. Istotne jest, by podczas tego rodzaju szkoleń zadbać o czytelny przekaz treści merytorycznej (zasad teoretycznych) i skuteczne, najlepiej wielokrotne przećwiczenie szkolonych umiejętności.
Co myślicie o takim szkoleniu? Zainwestowalibyście w nie? Podzielcie się opiniami.