Część organizacji stawia na naukę typu on the job training (OJT). Taka strategia wydaje się być oparta na bardzo słusznych założeniach. Po pierwsze, rozpoczynanie pracy od absencji pracownika, wynikającej z obecności na szkoleniu zewnętrznym, już samo w sobie jest pewną stratą finansową po stronie przedsiębiorstwa. Dodając do tego koszty szkolenia i uwzględniając dyskusyjny poziom efektywności szkoleń w oderwaniu od realnych warunków pracy (dla pewnych rodzajów kompetencji), OJT jest całkiem logiczną alternatywą. Jeśli firma dysponuje osobami, które mogą umiejętnie podzielić się swoją wiedzą z nowozatrudnionym, szkolenie na stanowisku pracy może być bardzo skuteczne, szczególnie w dziedzinie sprzedaży. Badania potwierdzają, że stosowanie tej techniki sprzyja późniejszej lojalności kadr wobec pracodawcy.

Jest to efektem, między innymi, podniesienia poczucia wartości pracowników i ich odczucia zaangażowania ze strony firmy w pomoc, w dostosowaniu się do stawianych im wymagań. Rzeczywiście, autentyczne zainteresowanie nowym pracownikiem, pomaganie mu w nabywaniu umiejętności i wiedzy, subtelne wspieranie go i stopniowe wycofywanie się z bezpośredniej kontroli, gdy nabiera coraz większej wprawy, jest objawem głębszego zaangażowania, niż wysłanie go na zewnętrzne szkolenie i oczekiwanie pełnej efektywności po powrocie do pracy.

Uwaga!

Istotnym aspektem wpływającym na jakość szkolenia jest rozkład nacisku na poszczególne metody nauczania. Dobry program to najczęściej taki, który do minimum ogranicza część wykładową, a wiele uwagi poświęca technikom takim jak odgrywanie ról, case study, gry sprzedażowe, metody obserwacyjne i te, do których stosuje się kamerę. Nagrywanie scenek przedstawianych przez uczestników i późniejsze omawianie ich, wzbogacone o korektę błędów, bardzo wiele wnosi do możliwości obiektywnej oceny własnych mocnych i słabych stron osób szkolonych

Niektóre przedsiębiorstwa praktykują szkolenie pracowników klasycznymi metodami. Wybór takiej opcji jest zazwyczaj podyktowany brakiem odpowiedniego personelu do poprowadzenia OJT lub dużą liczbą pracowników objętych potrzebą szkolenia. Szkolenia mogą odbywać się w trybie otwartym lub zamkniętym. Niezależnie od opcji, na ogół porusza się kilka głównych wątków, podobnych dla wszystkich szkoleń dotyczących technik sprzedaży. Osoby szkolone zapoznawane są z podziałem procesu sprzedaży na poszczególne etapy, z metodami rozpoznawania „typu klienta” (wg różnych, mniej lub bardziej naukowych teorii), z zasadami autoprezentacji, technikami wpływu, prezentacji oferty handlowej, sposobami radzenia sobie z zastrzeżeniami klienta itp.

Co myślicie o takim szkoleniu? Zainwestowalibyście w nie? Podzielcie się opiniami.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułMenu na Komunię – propozycje
Następny artykułJak grać w GTA SA MP?

Katarzyna Aleksandrzak – absolwentka psychologii specjalizująca się w psychoedukacji i szkoleniach metodami aktywnymi. Prócz licznych staży, doświadczenie zdobywała podczas treningów superwizowanych w szkole trenerów Grupa TROP. Autorka scenariuszy szkoleniowych.

Nasz specjalista pisze o sobie:

Kilka lat temu ukończyłam studia z zakresu psychologii w Wyższej Szkole Psychologii Społecznej. Psychologia odkąd pamiętam była moją pasją i z tą myślą wybierałam kierunek kształcenia. Zarówno uczelnia, jak i praca na stażach, praktykach, a później zawodowa, pozwoliły mi odkryć znacznie więcej zastosowań znajomości tej dziedziny nauki niż się spodziewałam. Najciekawsze jest dla mnie łączenie jej z nowoczesnymi technologiami, wykorzystaniem w marketingu z naciskiem na jego internetową formę czy też w e-learningu i szeroko pojętym zarządzaniu.

Interesuję się także metodyką szkoleń, ukończyłam specjalizację z psychoedukacji metodami aktywnymi. Swoją przyszłość zawodową łączę z pracą trenera kompetencji miękkich. Zawsze lubiłam też pracę z tekstami, co pozwala mi od wielu lat wykonywać zawody, w których umiejętność sprawnego posługiwania się słowem pisanym jest niezbędna. Żeby ponieść swoje zdolności w tym zakresie odbyłam studia podyplomowe o specjalizacji Edytorstwo Współczesne, na kierunku Edytorstwa i Krytyki Tekstu Uniwersytetu Kardynała Wyszyńskiego.

Prywatnie jestem mamą bliźniaczek i większość mojego wolnego czasu spędzam ze swoimi dziećmi. Pozostałe chwile uwielbiam poświęcać na czytanie – literatura to moja największa pasja.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here