Zgodnie z regułami działania, jakim podlegają możliwości koncentracji uwagi, nadmierna statyczność obrazu na pewno szybko znuży odbiorcę. Webcasty zazwyczaj trwają od 45 do 60 minut, więc jest to spory przedział czasowy, który należy urozmaicić różnymi aktywnościami. Dobrą praktyką jest używanie narzędzi i pomocy szkoleniowych tak, by plan produkcji nie skupiał się jedynie na osobie trenera. Wygodne w użyciu są prezentacje multimedialne. Poza walorem porządkującym przekazywane treści i podkreślaniem najistotniejszych aspektów omawianego zagadnienia, atrakcyjny jest również ich graficzny charakter, dzięki któremu możemy wnieść nieco „akcji” do naszego webcastu. Ważne jest jednak, by nie przesadzać z liczbą informacji, jakie są podawane na kolejnych slajdach. Tak samo jak w przypadku prezentacji, których używa się do tradycyjnych wystąpień publicznych, tak i tu powinniśmy trzymać się pewnych reguł. Slajdy mają służyć jako wsparcie, a nie główny przekaźnik danych.
Znajdujący się na nich tekst i ewentualne grafiki muszą być używane z rozsądkiem i dozowane jedynie w niezbędnej ilości. Prezentacja jest drogowskazem, a nie podręcznikiem. Dodatkowym atutem strukturyzowania treści szkolenia za pomocą prezentacji jest to, że trener przechodząc pomiędzy kolejnymi planszami ściślej trzyma się głównego wątku tematu, co pozostaje nie bez znaczenia dla szkoleniowców, którzy mają kłopoty z nadmiernym wzbogacaniem wypowiedzi o wątki poboczne. W webcastach walka o uwagę uczestnika jest dość trudna, więc warto zapobiegać i panować nad możliwymi dystraktorami.
Uwaga!
Bardzo dobrym i poprawiającym efektywność webcastów obyczajem jest aktywizacja osób szkolonych. Różnorodne metody aktywizacyjne pozwalają przełamać barierę i stereotyp jednokierunkowości tego typu produkcji. O konkretnych zastosowaniach technik aktywizacji można dowiedzieć się więcej z odrębnego artykułu.
Nie mniej istotne dla reżyserii webcastu są podstawowe kwestie techniczne, takie jak odpowiednie ustawienie kamery i oświetlenia oraz zadbanie o bezusterkową emisję dźwięku. Podczas nagrywania webcastu kamera powinna obejmować przynajmniej całą górną część sylwetki prowadzącego, najlepiej, by znajdowała się na wysokości jego oczu. Światło należy ustawić w taki sposób, żeby dobrze oświetlać twarz trenera i na niej koncentrować uwagę odbiorców.
Co myślicie o webcastach? Podzielcie się opiniami/ wrażeniami.