Na początku przygody gracze losują (bądź sami wybierają – wedle uznania) swoją kartę Poszukiwacza Przygód. Każdy poszukiwacz wyróżnia się atrybutami, umiejętnościami specjalnymi, miejscem startu – inaczej gra się np. Krasnoludem, Czarnoksiężnikiem czy Wróżką.
Każda z postaci ma określoną ilość punktów Siły, Mocy, Życia, Złota oraz Losu.
Moc to walka magiczna, służy również do określenia maksymalnego limitu posiadanych zaklęć,
Życie jest niezbędne do przetrwania – jeśli jego wartość dojdzie do zera, postać umiera i – w zależności od ustalonych wcześniej zasad – dana osoba odpada z gry lub musi wybrać innego Poszukiwacza,
Złoto służy do kupowania rozmaitych przedmiotów (np. miecza, tarczy itp.),
Los – dzięki punktom losu możemy powtórzyć dany ruch (rzut kostką), który nam nie odpowiadał
Plansza dzieli się na 3 części:
Kraina Środkowa – dostać się do niej można pokonując strażnika na moście krainy zewnętrznej lub poprzez przepłynięcie Dzikiej Rzeki za pomocą Tratwy,
Kraina Wewnętrzna – ostatnia kraina, która prowadzi do Korony Władzy.
Celem gry każdego poszukiwacza jest dotarcie do Krainy Zewnętrznej, a następnie dojście do Korony Władzy. Kiedy już dotrze tam jeden z poszukiwaczy, w każdym swoim ruchu rzuca kostką. Jeśli wyrzuci 1,2 lub 3 to nic się nie dzieje, natomiast 4,5,6 odejmują życie innym poszukiwaczom.
Zanim jednak ktokolwiek dotrze do celu musi zdobyć specjalny przedmiot – Talizman. Można go zdobyć na kilka sposobów (wyciągając kartę zdarzeń, wykonując określone zadanie lub otrzymać pod wpływem pewnych wydarzeń).
Wszyscy gracze zaczynają od Krainy Zewnętrznej rzucając co rundę jedną kostką. W międzyczasie losują specjalne Karty Zdarzeń, dzięki którym muszą walczyć z różnymi przeciwnikami lub rozwijać umiejętności.
Wraz z postępem gry można próbować przejść do Środkowej Krainy, by z czasem – przechodząc przez Tajemne Wrota – trafić do Krainy Wewnętrznej. Będąc w tej ostatniej, na początek wybieramy którą drogą chcemy iść (Siły czy Magii), a następnie co rundę wykonywać określone zadania. Ważne jest, aby mieć tutaj Talizman oraz dużo punktów Siły lub Mocy. Po wykonaniu wszystkich zadań można w końcu dotrzeć do Korony Władzy i ostatecznie wyeliminować innych Poszukiwaczy.
Uwaga!
Jeśli zdarzy się taka sytuacja, że w danej chwili obaj Poszukiwacze dotarli do Korony Władzy, to muszą oni między sobą toczyć co rundę zwykłą walkę (ilość punktów Siły lub Mocy plus rzut kostką).
Graliście kiedyś w Talisman Magia i Miecz? Jak oceniacie tę grę? Wypowiadajcie się w komentarzach.