Identyczna sytuacja ma miejsce w przypadku błędnie wykonanego zlecenia stałego. Odzyskanie środków już zaksięgowanych nie będzie łatwe. Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa banki nie muszą sprawdzać czy numer rachunku bankowego, podanego w formularzu przelewu lub zlecenia stałego rzeczywiście należy do osoby wskazanego jako odbiorca przelewu.

Jak zatem możemy odzyskać zrealizowaną płatność? Musimy zwrócić się do banku z prośbą o zwrot wykonanej transakcji. Procedura zwrotu nie jest jednak taka prosta. Jeśli wykonywaliśmy dyspozycję wewnątrz banku, bank skontaktuje się z właścicielem rachunku, na którego konto błędnie zostały przekazane środki Musi on wyrazić zgodę na zwrot środków. Zgoda musi zostać udzielona w formie pisemnej lub podczas nagrywanej rozmowy.

Jeżeli nasze środki zostały przelane na konto w innym banku, wówczas banki miedzy sobą komunikują się w celu zwrotu płatności. W tym przypadku bank odbiorcy przelewu kontaktuje się z klientem w sprawie zgody na cofnięcie przelewu. Ze względu na konieczność kontaktu bezpośredniego z klientem, cały proces zwrotu błędnie zleconego przelewu może trwać długo, a dodatkowo nie gwarantuje, że odzyskamy środki. Osoba, na której konto one trafiły może nie wyrazić zgody na anulowanie transakcji.

W takim przypadku nasz bank odrzuci naszą prośbę, zaś środki nie wrócą na nasze konto. Nie należy jednak obawiać się, że wprowadzając rachunek bankowy do formularza przelewu po prostu pomylimy się w jednej cyfrze rachunku. W takim wypadku nasz przelew nie zostanie zrealizowany, bowiem numer rachunku bankowego składa się z pierwszych dwóch cyfr kontrolnych, które w przypadku zmiany jednej cyfry w całym numerze rachunku, zmienią się, zatem otrzymamy komunikat o błędnym numerze rachunku.

Najpopularniejszą możliwością pomyłki może być wybranie złego odbiorcy zdefiniowanego lub zapłata złego szablonu płatności, np. zamiast za gaz opłacimy należną kwotę do dostawcy prądu. W takim jednak przypadku nadpłata u jednego z usługodawców spowoduje, że w przyszłości zapłacimy mniej, na kolejnej fakturze. Pozostaniemy jednak bez tych środków do dyspozycji.

Wysłaliście kiedyś przelew na zły rachunek? Czy udało Wam się odzyskać pieniądze i jak wyglądały formalności? Dajcie znać.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here