Kluczowe 49% …

Mechanizm przewłaszczenia częściowego wydaje się dość prosty. Najważniejsza kwestia dotyczy statusu prawnego pojazdu, który został poddany częściowemu przewłaszczeniu. Mianowicie stanowi on w 49% współwłasność banku, który sfinansował jego nabycie. Ten fakt znajduje swoje odzwierciedlenie w dowodzie rejestracyjnym danego samochodu lub motocykla. Wpis informujący o tym, że kredytodawca jest współwłaścicielem samochodu ma chronić interesy potencjalnego nabywcy. Jest to istotna kwestia, ponieważ osoba kupująca taki pojazd musi z odpowiednim wyprzedzeniem poinformować bank jeżeli zdecyduje się na przejęcie obciążeń z tytułu kredytu.

Możliwe są również inne sposoby przeniesienia własności pojazdu (przykład: sprzedaż warunkowa z wydaniem karty pojazdu), jednak wszystkie z nich wymagają zgody banku, który w punktu widzenia prawa figuruje jako współwłaściciel rzeczy ruchomej. Warto powołać się tutaj na artykuł 199 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. 1964 nr 16 poz. 93). Stanowi on, że w przypadku czynności przekraczających zakres zwykłego zarządu rzeczą konieczna jest zgoda wszystkich współwłaścicieli. Wedle powszechnie stosowanej wykładni prawa zbycie samochodu podobnie jak jego istotne modyfikacje (na przykład zamontowanie instalacji gazowej) przekraczają zakres zwykłego zarządu i tym samym wymagają akceptacji przez kredytodawcę.

Zabezpieczeniem towarzyszącym przewłaszczeniu częściowemu jest depozyt karty pojazdu. W ten sposób bank sprawuje faktyczną kontrolę nad pojazdem, co wyklucza możliwość nieuprawnionego zbycia przedmiotu zabezpieczenia przez kredytobiorcę. Trzeba bowiem pamiętać, że karta pojazdu jest niezbędna podczas procedury jego przerejestrowywania dokonywanej we właściwym miejscowo starostwie powiatowym. Niestety wiele banków traktuje depozyt tego istotnego dokumentu jako źródło dodatkowych zysków. Otóż naliczają one dodatkowe koszty kredytowe ilekroć zostaje on wypożyczony przez faktycznego użytkownika (po uprzednim poinformowaniu banku o celu pobrania dokumentu z depozytu). W przypadku większości kredytodawców wspomniana opłata kształtuje się na poziomie kilkunastu lub kilkudziesięciu złotych.

Kwestie formalne…

Kredytobiorca, który uzna, że wszystkie wyżej wymienione niedogodności nie skłoniły go do ubiegania się o alternatywną metodę zabezpieczenia powinien otrzymać stosowne dokumenty przy podpisywaniu umowy kredytowej. Musi je przestawić we właściwym wydziale komunikacji, który podstawie umowy kredytowej oraz danych identyfikacyjnych banku dokonuje rejestracji pojazdu przy uwzględnieniu odpowiednich proporcji udziałów poszczególnych współwłaścicieli (bank – 49%, klient – 51%).

Dlaczego szukacie takich informacji? Czy okazały się pomocne?

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułUnieważnienie akcji
Następny artykułCo to jest WIBOR?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here