Do niedawna polskie prawo telekomunikacyjne pozwalało zerwać umowę bez skutków finansowych przy zmianie regulaminu lub cennika świadczenia usług. W związku z czym mieliśmy prawo wypowiadać umowę nawet przy małej, nic dla nas niewnoszącej zmianie w regulaminie. Zapisy te zostały niedawno zmienione na korzyść operatorów. Bronią one w pewien sposób przedsiębiorców świadczących usługi telekomunikacyjne przed osobami chcącymi w ten sposób tanim kosztem nabyć telefon, a potem czyhać na zmianę regulaminu – wzbogacić się kosztem operatora.
Zgodnie z obecnie obowiązującym prawem zawsze możemy wypowiedzieć umowę abonencką. Jednak kara umowna w większości przypadków będzie należna operatorowi. Nie zostanie ona naliczona tylko wtedy, gdy wypowiemy umowę z powodu niezaakceptowania zmian zachodzących w regulaminie lub cenniku świadczenia usług. Zmiany te jednak muszą być wprowadzone na niekorzyść Abonenta. Taką zmianą może być na przykład podwyższenie ceny za połączenia z Biurem Obsługi Klienta. Coraz więcej operatorów podwyższa opłatę za tego typu połączenia w taki sposób, że nie możemy z tego powodu rozwiązać umowy bez ponoszenia kosztów. Dzieje się to dlatego, że zamiast podwyższać daną opłatę operator wprowadza kolejną, nowszą taryfę i z czasem przenosi swoich Abonentów w ramach przedłużania umów, a więc podpisywania nowych aneksów, w których klienci akceptują nowy cennik.
Prawo do wypowiedzenia umowy nie przysługuje nam również, jeśli podwyżka cen świadczonych usług wywołana była wzrostem obowiązujących przepisów prawa. Głośno niedawno było o zmianie podatku VAT. Po zmianie stawki podatkowej z 22% na 23%, która nastąpiła 1 stycznia 2011 roku wielu dostawców usług zwiększyło ceny za podstawowe usługi. W tym wypadku wzrost ceny tylko o wartość różnicy podatku nie może powodować możliwości bezkarnego wypowiedzenia umowy.
Uwaga!
Operator w świetle nowych przepisów o prawie telekomunikacyjnym musi również informować nas o wszystkich zachodzących zmianach w cenniku, nawet tych na naszą korzyść, w formie papierowej bądź mailowej. Zmiany cen na korzyść klienta również nie wywołują możliwości zerwania umowy bez kary finansowej.