Na pewno konieczne będzie złożenie wniosku o zamknięcie rachunku, najczęściej w formie pisemnej. Po pierwsze upewnijmy się jaki jest okres wypowiedzenia. Czas ten to okres od momentu złożenia wniosku o zamknięcie konta do faktycznego zamknięcia konta. Czas ten nie jest ujednolicony i każdy bank samodzielnie ustala okres wypowiedzenia.
Należy liczyć się z terminem od około 2 tygodni do miesiąca. Jest to czas na ostateczne rozliczenie salda rachunku. Konto osobiste przez cały okres swojego funkcjonowania mogło spełniać szereg funkcji rozliczeniowych. Jeżeli klient uruchomił zlecenia stałe, polecenia przelewu czy lokaty overnight należy je wycofać, gdyż ich realizacja może wpłynąć na saldo rachunku, a to powinno być na koniec okresu wypowiedzenia zerowe. Jeżeli pozostanie dodatnie bank może przekazać je klientowi na wskazany wcześniej inny rachunek. Okres wypowiedzenia jest szczególnie ważny dla firm, które muszą „przyzwyczaić” kontrahentów do nowego numeru rachunku.
Zdarzają się wówczas sytuacje, kiedy na konto w tym okresie wpływają środki finansowe. Można jednak się spotkać z bankami, które mimo salda dodatniego zamykają rachunek wyksięgowując kwotę rachunku klienta na konto techniczne. Gorzej, jeżeli saldo jest ujemne, tzn z powodu jakiejś operacji naliczyły się dodatkowe prowizje, na których pokrycie nie starczyło już środków na rachunku. Wówczas bank nie będzie mógł zamknąć takiego rachunku, a to z kolei może powodować naliczanie się dodatkowych opłat i odsetek karnych. Warto więc po okresie wypowiedzenia jeszcze raz skontaktować się z bankiem i upewnić czy rachunek faktycznie został zamknięty, a najlepiej poprosić o pisemne potwierdzenie zamknięcia konta osobistego.