Offshoring, aby przynieść firmie oczekiwane korzyści musi być jednak wdrażany przy wykorzystaniu określonej metodyki. Jakie zasady należy stosować wdrażając offshoring oraz korzyści wynikają z niego dla firmy?

Przedstawiamy najważniejsze zagadnienia

Zasady wykorzystywania offshoringu:

– Określenie kosztów i oczekiwanych przychodów związanych z zastosowaniem offshoringu. W szczególności chodzi o rewizję opłacalności wydzielania funkcji prostych, rutynowych;

– Analiza i wybór lokalizacji, w których ma zostać ulokowana wydzielona produkcja bądź świadczenie usług. W tym zakresie szczególnie istotne jest rozpatrzenie charakterystyki rynku pracy (związanej z kompetencjami potencjalnych kandydatów do pracy), infrastruktury (stan dróg, dostęp do internetu), a także regulacje prawne (możliwość uzyskania dofinansowania, restrykcje prawne, możliwości współpracy z władzami lokalnymi);

– Dokonanie oddzielenia zadań, funkcji i procesów, którymi będzie zajmować się organizacja oraz tych, które zostaną wydzielone.

Korzyści wynikające z zastosowania offshoringu:

– Obniżenie kosztów pracy i innych kosztów – przedsiębiorstwa planujące wdrożenie metody offshoringu oczekują redukcji kosztów pracy o 70%. Wskazuje się, że przy właściwym wdrożeniu rozwiązania (osiąga je około ¾ z wszystkich korzystających z offshoringu firm) oszczędność kosztów pracy sięga 45%;

– Podniesienie jakości usług – występuje ona jeżeli realizacją wydzielonych zadań i procesów zajmuje się specjalizująca się w nich firma. Oczekiwany poziom wzrostu jakości usług wynosi 40%. Warto podkreślić, że poprawa jakości usług może nie iść w parze z obniżką kosztów i częstsze będzie jednak osiąganie jednego z tych efektów;

– Koncentracja na kluczowej dla konkurencyjności organizacji działalności – przedsiębiorstwo ma wówczas możliwość doskonalenia działalności istotnej dla osiągnięcia przewagi konkurencyjnej;

– Przyspieszenie procesów – oczekiwane jest skrócenie czasu realizacji procesów o 35%;

– Możliwość rozszerzenia oferty produktowej lub usługowej – firmy decydujące się na offshoring dążą do rozszerzenia gamy oferowanych produktów lub usług;

– Wzmocnienie przedstawicielstwa zagranicznego – sama obecność na danym rynku może mieć dla firmy znaczenie umacniania wizerunku, marki;

– Uzyskanie dostępu do nieosiągalnej na drodze wewnętrznego rozwoju technologii oraz lepszej infrastruktury;

– Uzupełnienie braków w zasobach lub umiejętnościach organizacji.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here