Czy za przestoje w pracy pracownik otrzyma wynagrodzenie? Czy za wadliwe wykonanie towaru lub usługi przysługuje wynagrodzenie? Wyjaśniamy te i inne kwestie związane z wypłacaniem wynagrodzeń.
Zasady wypłaty wynagrodzeń wynikające z regulacji kodeksu pracy:
– Zasadniczą zasadą wypłaty wynagrodzenia za pracę powinno być jego ustalenie w taki sposób, aby odpowiadało w szczególności rodzajowi wykonywanej pracy i kwalifikacjom niezbędnym do jej podjęcia oraz by uwzględniało ilość i jakość świadczonej pracy (art. 78. §1.).
– Przepisy przewidują szczególne okoliczności, w których pracownik może uzyskać wynagrodzenie, nawet jeżeli nie wykonywał pracy (art. 80.). Te szczególne okoliczności mają miejsce, gdy pracownik był gotowy do podjęcia pracy, a przeszkody w jej wykonywaniu dotyczą pracodawcy.
Jest to kluczowa kwestia podczas ustalania prawa do wynagrodzenia, gdyż jeżeli przeszkody w podjęciu pracy wynikły z winy pracownika, to nie uzyska on prawa do wynagrodzenia. (art. 81. §2.) Co do wysokości wynagrodzenia za niewykonaną pracę, to określona jest ona przez osobiste zaszeregowanie, stawkę godzinową lub miesięczną, a jeśli taki składnik wynagrodzenia nie został wyodrębniony przy określaniu warunków wynagradzania – 60% wynagrodzenia. Niezależnie jednak od tego wynagrodzenie to nie może być jednak niższe od wysokości minimalnego wynagrodzenia za prace, ustalanego na podstawie odrębnych przepisów (art. 81. §1.).
– Podczas przestoju w zwykle wykonywanej przez pracownika pracy może mu zostać przydzielona przez pracodawcę inna praca, wynagradzana przynajmniej tak, jak określa to art. 81. §1. (art. 81. §3.).
– Jeżeli przepisy prawa pracy tak stanowią – wynagrodzenie za niewykonaną pracę będzie przysługiwało również pracownikowi, któremu podjęcie pracy uniemożliwiały warunki atmosferyczne (dotyczy to pracowników zatrudnionych przy pracach uzależnionych od tych warunków) (art. 81. §4.).
– Wadliwe wykonanie towaru lub usługi wynikające z winy pracownika skutkuje nie przyznaniem mu wynagrodzenia. Ponadto jeżeli wskutek tego wadliwego wykonania pracy obniżyła się jakość produktu lub usługi wynagrodzenie zostaje zmniejszone (art. 82. §1.). Jeżeli pracownik usunie wadę towaru lub usługi wówczas należy mu się wynagrodzenie odpowiednie do jakości produktu lub usługi. Istotne w tym zakresie jest jednak to, że za czas poświęcony na usuwanie wady nie przysługuje pracownikowi wynagrodzenie (art. 82. §2.). [1]
Źródła:
[1] Kodeks Pracy, Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. (Dz.U.1974 Nr 24 poz.141.)