Pracując z dźwiękiem i grafika pamiętajmy, że ciekawsze są krótsze, a nie zbyt długie fragmenty muzyczne. Jeśli planujemy umieścić ścieżkę dźwiękową – możemy ja również zapętlić. Oczywiście jest możliwość importowania plików MP3. Flash akceptuje również: MPEG, Wav, AIFF,Quick Time – po odpowiedniej edycji.
Proces tworzenia pliku dźwiękowego:
1. Wybieramy File – Import.
2. Z rozwijanego menu Files of Type – wybieramy opcje All Sounds.
3. Wybieramy plik – importujemy – Program zaimportuje element do biblioteki pod tą samą nazwą. Gdy mamy otwarta bibliotekę – wystarczy kliknąć na niego, by wyświetlić jego przebieg.
4. Jeśli chodzi o dźwięk w prezentacji – najprostszą metodą jest umieszczenie dźwięku na oddzielnej warstwie na osi czasu. W ujęciu, w którym chcemy mieć dźwięk w polu – Loops – powtórzeń dźwięku – jeśli ma być odtwarzany długo – wpisujemy dużą liczbę – np. 9999. Dopracowujemy szczegóły i zapisujemy dokument. Od tego momentu dźwięk jest na listwie czasowej. Sprawdzamy działanie – klawiszem Enter, by dokładniej przetestować całość, wybieramy polecenie Control – Test Scene lub też Control – Test Movie.
5. Każdy obraz możemy też zsynchronizować z muzyka; Flash oferuje kilka typowych synchronizacji:
– typ synchronizacji możemy wybrać z listy – Sync – w panelu Sound. Typ synchronizacji wpływa na sposób odtwarzania (inny typ wybierzemy jako element interakcji, a inny jako ścieżkę dźwiękową do animacji:
– event – domyślny typ Flasha – odtwarzanie niezależnie od listwy czasowej – dźwięk non stop
start – zachowuje się tak jak event – jednak różnicą jest to, że w opcji ‘event’ program przerywa odtwarzanie ostatniego elementu
– stop – przerywanie odtwarzanego dźwięku
– stream – dźwięk ściśle związany z osia czasu, dbamy przede wszystkim o ciągłość ścieżki. Gdy nasza animacja czy projekt jest bardzo duży – Flash pomija ujęcia, by zachować ciągłość obrazu z dźwiękiem.
Uwaga!
Aby mieć pełna kontrolę nad dźwiękiem należy najpierw zrozumieć poszczególne typy synchronizacji, Flash wiele nam ułatwia w tej dziedzinie. Program posiada wiele dodatkowych narzędzi do edycji dźwięku, jednak jest to temat na kolejny artykuł.
Czy bez problemu dodaliście dźwięk w swojej animacji? A może coś sprawiło Wam problem? Dajcie znać w komentarzu.