Dysortografia jest specyficznym zaburzeniem nauki pisania, pochodzącym z grupy dysleksji rozwojowych. Charakteryzują ją częste błędy ortograficzne, pomimo posiadania wiedzy na temat zasad poprawnej pisowni. Dochodzi w niej również do mylenia liter i sylab lub ich opuszczania bądź dodawania w poszczególnych wyrazach. Zaburzenie to jest rozpoznawane u osób o prawidłowym umysłowym rozwoju. O ile dysleksja, czyli problemy z czytaniem, uznawana jest za uwarunkowaną genetycznie, o tyle dysortografia ma często podłoże organiczne – jest cięższa do usunięcia, objawy są nasilone i często niemożliwe do całkowitego wyeliminowania.

Do charakterystycznych objawów należą:

– mylenie liter o podobnym kształcie i wyglądzie, np. l i ł;

– mylenie liter, którym odpowiadające głoski są bardzo podobne, np. d – t;

– pomijanie diakrytycznych znaków (ogonki liter, kropki itp.);

– pismo lustrzane i litery zwierciadlane (b – d);

– tworzenie bezsensownych wyrazów.

Dysortografia eliminowana jest za pomocą specjalnych ćwiczeń stymulujących rozwój intelektualno-emocjonalny. Są to m.in. ćwiczenia ortograficzne, „gimnastyka umysłu” (rebusy, krzyżówki, łamigłówki itp.), zapoznawanie uczniów z pojęciem sylaby oraz prawidłowe nazywanie liter.

Macie dysortografię? A może ma ją Wasze dziecko? Kiedy się zorientowaliście? Ćwiczycie pisanie? Podzielcie się swoimi doświadczeniami.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułZaburzenia dysocjacyjne – objawy, leczenie
Następny artykułStres pourazowy – terapia

Magdalena Paluch – jest studentką V roku na kierunku: Psychologia Kliniczna w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej oraz pracownikiem Stowarzyszenia. Uczestniczyła w licznych zajęciach praktycznych, głównie w Środowiskowym Domu Samopomocy prowadzącym działalność terapeutyczną i rehabilitacyjną. W roku 2004 uzyskała także tytuł zawodowy fotografa artystycznego. Psychologia to jej pasja i wiąże z nią swoją zawodową przyszłość.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here