Psychologia Jak wzmacniać pewność siebie u zawodnika?

Jak wzmacniać pewność siebie u zawodnika?

-

Do najpopularniejszych technik mających na celu budowanie pewności siebie u zawodników, należą:

TRENING WYOBRAŻENIOWY
Technika ta ma na celu wprowadzenie zawodnika w stan koncentracji, ale i relaksacji zarazem. Stosowane są tutaj:
– technika wewnętrzna (ćwiczący obserwuje własną osobę „od wewnątrz”);
– technika zewnętrzna (zawodnik wyobraża sobie, że spogląda na siebie – ćwiczącego – stojąc z boku).

SKUTECZNE WYZNACZANIE CELÓW
Często zawodnicy odczuwają dyskomfort psychiczny związany z trudnością w osiągnięciu nadrzędnego celu. Należy podzielić ów cel na mniejsze i konkretniejsze zadania, aby wydały się one zawodnikowi realne do osiągnięcia.

MODELOWANIE RÓL
Metoda ta polega na obserwacji innych zawodników i próbie wyobrażenia sobie, w jaki sposób podejmują oni działania. Najlepsze rezultaty przynosi obserwacja zawodnika, który tylko w niewielkim stopniu jest lepszy od gracza, którego motywacja ma wzrosnąć. Ma on bowiem możliwość zidentyfikowania się z obserwowanym zawodnikiem, co doprowadzi do wzrostu zaangażowania w ćwiczenia i zwiększenia pewności siebie.

MANIPULACJA CZYNNIKAMI ZNAJDUJĄCYMI SIĘ W OTOCZENIU
Celem ćwiczeń jest włączenie do treningów elementów, które będą przyczyniać się do wzrostu kompetencji zawodnika, np. opracowywanie technik obronnych odpowiadających sposobom ataku przyszłego przeciwnika. Taki zabieg wpływa pozytywnie na zwiększenie poczucia pewności siebie u zawodników.

AUTOROZMOWY
Dialog ze samym sobą wpływa pozytywnie na rozwój pewności siebie. Zawodnik sam zagrzewa się do działania, motywuje się („Jeśli Ci się uda, zyskasz szacunek wśród kolegów z boiska. Dasz radę!”) i uwalnia umysł od natarczywych, negatywnych myśli.

Czy znacie lepsze sposoby na wzmacnianie pewności siebie? Dajcie znać w komentarzu.

Magdalena Paluch

Magdalena Paluch – jest studentką V roku na kierunku: Psychologia Kliniczna w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej oraz pracownikiem Stowarzyszenia. Uczestniczyła w licznych zajęciach praktycznych, głównie w Środowiskowym Domu Samopomocy prowadzącym działalność terapeutyczną i rehabilitacyjną. W roku 2004 uzyskała także tytuł zawodowy fotografa artystycznego. Psychologia to jej pasja i wiąże z nią swoją zawodową przyszłość.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

WARTO PRZECZYTAĆ

Jabłecznik owsiany – przepis

Płatki owsiane kojarzą się większości ludzi jedynie z daniem śniadaniowym. Je się je na zimno, na ciepło, zalewane mlekiem lub gotowane, z owocami czy bakaliami. W czasach, gdy słodycze były w Polsce mało dostępne, z płatków owsianych robiło się ciasteczka, pieczone lub gotowane.

Co grozi za brak ubezpieczenia OC?

Zgodnie z polskim prawem OC jest ubezpieczeniem obowiązkowym, o czym możemy przeczytać w art. 23 ust. 1 ustawy z 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych.

Zobacz też

Wino z czereśni – przepis

„Usiądź razem ze mną / Spróbuj mego wina / Z czereśni, wiśni – resztek lata / Choć jesień się zaczyna” brzmią słowa jednej z piosenek. Skutecznie zachęcają do delektowania się w jesienne dni smakiem wina sporządzonego z letnich owoców. To w nim można znaleźć blask letniego słońca zamkniętego w bursztynowych łykach słodko-cierpkiego wina.

Zegarek z fazami księżyca – komu się przydaje?

Obserwowanie faz księżyca to nie tylko domena wróżek czy miłośników astronomii. Nowoczesna technologia pozwala na obserwacje cyklu księżycowego bez...

Botwinka – jak zrobić tę przepyszną wiosenną zupę?

Początek wiosny to idealny czas, by korzystać ze świeżych i młodych warzyw. Królową wiosennych zup jest zupa z botwiny....

Może Cię zainteresuje: