Podanie kieruje się do kogoś, dlatego oprócz własnego imienia i nazwiska, należy zamieścić imię i nazwisko adresata pisma. Uprzejmie byłoby nad tą informacją zachować zwrot grzecznościowy Pani lub Pan. Następnie zapisuje się, jakie stanowisko zajmuje pracownik firmy, instytucji. Podać można również adres siedziby. Posłużyć się można także innym wzorem. Według niego jako pierwszą podaje się informację o stanowisku odbiorcy podania. Później następuje nazwa miejsca, w którym jest zatrudniony.

Na końcu powinno znaleźć się imię i nazwisko adresata. Jeśli pismo zostanie przekazane osobie, pracującej jako pracownik naukowy, kulturalnie byłoby wymienić tytuł, który posiada odbiorca. Drugi sposób pisania podań obowiązuje na uczelniach. Jeśli pismo dostanie rektor, nad jego stanowiskiem zapisuje się tytuł, przysługujący głowie uczelni, czyli Jego Magnificencja.

pisanie podaniasxc.hu

Treść podania powinna zaczynać się od słów „Uprzejmie proszę” albo „Zwracam się z prośbą”. Niektórzy „zwracają się z uprzejmą prośbą”. Jeśli podanie dotyczy innego problemu, można „zwrócić się w sprawie”. Następnie wyjaśnia się dlaczego kierowane jest pismo. Potem motywuje się swój punkt widzenia lub swoją prośbę. Podanie powinno być krótkie, to znaczy obowiązuje reguła, według której należy zawrzeć jak najwięcej informacji w możliwie najmniejszej liczbie słów. Adresat podania musi poznać konkrety, dlatego nie rozpisuje się wątków pobocznych. Liczą się tylko ważne fakty.

Na odbiór podania duży wpływa będzie miał również styl, w którym go napisano. Tutaj savoir-vivre ma szczególne znaczenie. Ton powinien być uprzejmy i oficjalny. Niedopuszczalne jest zwracanie się na „ty”, nawet jeżeli zna się osobę, która odbierze podanie. Codzienne, luźne słownictwo nie pasuje do formalnego stylu podania. Savoir-vivre narzuca większy dystans. Nie pisze się o informacjach, mających plotkarski charakter. Nie można zamieszczać gróźb i wulgarnych wyrazów. Powinno się natomiast napisać, jakiej odpowiedzi oczekuje nadawca, np. może poprosić o pozytywne rozpatrzenie sprawy, z którą skierował się w podaniu. Gdy pismo kończy się, obowiązuje kolejny, grzecznościowy zwrot, czyli „Z poważaniem”. Pod nim składa się podpis (zawsze odręczny).

Czy uważacie, że pisemne podania można by zastąpić elektronicznymi dokumentami? Jaka jest Wasza opinia?

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułKształcenie specjalne – dla kogo?
Następny artykułJak podawać koniak?

Anna Wyczyńska – uczestniczyła w projektach realizowanych przy udziale Unii Europejskiej. Miała dzięki temu możliwość obserwowania komunikacji społecznej i zasad savoir – vivre’ u między osobami o różnych poglądach i doświadczeniach. Współpracowała z redakcjami zajmującymi się kulturą. W serwisie Spec.pl zajmuje się tematyką savoir – vivre.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here