W dawaniu prezentów najważniejszy jest umiar, znajomość odbiorcy oraz sytuacja. Nie obsypujemy klientów na każdym spotkaniu, ponieważ mogą poczuć się urażeni, zakłopotani, a nawet potraktują to jako próbę przekupstwa. Wtedy może przynieść to odwrotny skutek, to znaczy stratę takiego klienta, nam nieprzyjemności i złą opinię w branży.
Decydując się na zakup- pamiętajmy o ustaleniu tego pomysłu z szefem. Może się zdarzyć, że proceder wręczania upominków jest niezgodny z polityka firmy. Prezenty kupowanie z budżetu zakładu pracy muszą zostać odpowiednio zaksięgowane, dlatego należy skonsultować to z osobą odpowiedzialną za rozliczenia przedsiębiorstwa.
Prezenty biznesowe nie powinny wprawiać w zakłopotanie osoby obdarowywanej, ani sprawiać wrażenia, że chcemy zmienić łączące nas relacje. Odbiorca nie powinien poczuć się zobligowany do rewanżu przy następnej okazji.
Prezenty biznesowe mogą być wręczone z wielu powodów: udanej transakcji, podziękowania za wykonaną przysługę, świąt, imienin, urodzin, a także jubileuszu firmy.
Jakie prezenty biznesowe?
Najczęstszym prezentem biznesowym są kwiaty, słodycze i alkohol. Jednakże wręczając je należy przestrzegać kilku zasad. Kwiaty powinny być ułożone w bukiet (unika się kwiatów doniczkowych, a także kojarzących się z konkretnymi wydarzeniami, czyli lilie, goździki, gerbery, chryzantemy i kalie. Pamiętajmy, że bukiet czerwonych róż może zostać odebrany dwuznacznie. Wręczając kwiaty- bukiet musi być skierowany do góry, a także odwinięty z opakowania.
Jeśli decydujemy się na wręczenie alkoholu powinien być to trunek dobrej jakości. Butelkę wręcza się opakowaną z ozdobny papier lub specjalnie przeznaczoną do tego torebkę. Najbardziej neutralnym prezentem biznesowym są słodycze (przykładowo -pudełko czekoladek).
Dajecie czasami prezenty biznesowe? Co na nie wybieracie? Dajcie znać.