TV Manipulacja reklam - na czym polega?

Manipulacja reklam – na czym polega?

-

Nawet najlepsza reklama, która nie została zauważona przez klienta, jest zła. Skuteczna reklama to taka, która została przez potencjalnego klienta „skonsumowana”. Tak, tak. Nawet samo zauważenie to mało. Reklama ma przynieść firmie zysk. Wiele jest takich reklam, które pamiętamy, ale jak przychodzi nam przypomnieć sobie markę, albo produkt, jaki reklamują to mamy w mózgu czarną dziurę. Zero. Jak więc dobre reklamy manipulują nami, byśmy zapamiętali to, co dla producenta jest ważne? Mamy zaledwie ułamki sekund, by zainteresować odbiorcę w tym zalewie reklam, z którym mamy dziś do czynienia. A więc najważniejsza dla nas jest uwaga.

Uwaga jest procesem. Jedną z automatycznych funkcji uwagi jest selektywność. Jest to skupienie na jednym, ważnym bodźcu, pomijając inne. Mówiąc prościej – jadąc samochodem nie wsłuchujemy się w szum ulicy wokół nas, nie słyszymy go wręcz, ale usłyszymy dźwięk karetki i zwrócimy na niego swoją uwagę, bo wyróżnia się i świadczy o konieczności podjęcia jakiegoś działania. Jak więc przykuć uwagę w sytuacji bloku reklamowego w radiu, w którym mamy ciąg reklam, jedna za drugą? Sygnałem, który zmusza nas do reakcji. Dla kierowcy na przykład będzie to klakson, a dla ucznia – dzwonek szkolny. Coś musi nas zaskoczyć, abyśmy skupili uwagę na przekazie reklamowym. Dokładnie tak samo wygląda to w przypadku reklamy drukowanej. Przeglądamy czasopismo, kartkując je często bezmyślnie, sami nie wiemy czego szukamy. Abyśmy zatrzymali się, coś musi nas zainteresować, przykuć naszą uwagę. W czarno-białej gazecie może to być po prostu kolorowe ogłoszenie, w kolorowej – strona z przyciętym w łuk rogiem, gdy wszystkie pozostałe są standardowo kanciaste. Gdy już postanowimy zwrócić uwagę na tę kartkę, uwaga przechodzi w proces aktywny: przeszukiwanie.

Strona czasopisma jest przeglądana przez nas w pewien specyficzny sposób: omiatamy ją wzrokiem niejako „rysując” na kartce coś zbliżonego do litery Z. Podczas tego procesu możemy próbować pochwycić reklamą wzrok oglądającego. Do takich elementów „chwytających” należą na przykład oczy jakiejś postaci, strzałka, czy inny rodzaj wskazania mówiący „tu patrzeć”, nagość oczywiście lub zwykła pusta przestrzeń, która zmusza do poszukiwania czegoś, na czym można by zatrzymać wzrok. To co ma zatrzymać odbiorcę reklamy musi odbiegać od reszty, zaskakiwać.

Ciekawostką jest, że optyczny środek reklamy wcale nie jest na środku kartki, a na jednej trzeciej jej wysokości patrząc od góry. Tam pada nasz wzrok, gdy chcemy ogarnąć reklamę jako całość. Kolejną naszą właściwością jest lepsza ocena tych elementów reklamy, które znajdują się w jej prawym górnym rogu. Tam więc powinno umieszczać istotne informacje, czy logo firmy.

Te kilka przykładów to tylko ułamek manipulacji uwagą, jakim jesteśmy poddawani przez twórców reklam. Tworzenie reklam to w dzisiejszych czasach nie tylko sztuka i kreacja, ale interdyscyplinarna wiedza, bez której reklama nie będzie mogła osiągnąć celu, jakim jest przecież sukces produktu na rynku i zysk firmy.

Uważacie, że reklamy mogą wpływać na zachowanie ludzi? Czekam na Wasze opinie.

Inga Kowalewska

Inga K. Kowalewska – psycholog. Absolwentka Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej (studia psychologiczne o specjalności „Zarządzanie i marketing” oraz studia podyplomowe z zakresu psychologii śledczej). Od 1996 roku prowadzi firmę zajmującą się doradztwem w dziedzinie public relations w sytuacjach kryzysowych oraz organizującą szkolenia wewnętrzne. Klientami firmy są głównie spółki giełdowe.

Jest autorką badania psychologicznego „Poczucie własności jako motywacja do kłamstwa”. Artykuł pt.: „Analiza struktury akcjonariatu”, opisujący wyniki tego badania, opublikowany został w gazecie giełdy Parkiet.

Artykuły naszego specjalisty znajdziesz tutaj:

Analiza struktury akcjonariatu

Porozmawiajmy o tym przy lunchu

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

WARTO PRZECZYTAĆ

Czy warto inwestować w obligacje?

W dobie kryzysu gospodarczego inwestycja w papiery wartościowe wydaje się być bardziej ryzykowna od inwestowania w trakcie hossy. Inwestycja w obligacje może stać się jednak dobrym rozwiązaniem, gdy chcemy przechować nasze środki w okresach bessy. Nabywając obligacje mamy mniejsze prawdopodobieństwo poniesienia strat niż na rynku akcji, a jednocześnie nasze środki zarabiają. Inwestycja w obligacje może więc stać się przechowalnią kapitału w czasach gdy akcje ciągle tracą na wartości.

Kto ma prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane?

Prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane jest jednym z niezbędnych warunków, od których uzależnia się uzyskanie przez inwestora pozwolenia na budowę. Oświadczenie o dysponowaniu nieruchomością na cele budowlane składane jest przez osobę ubiegającą się o pozwolenie na budowę pod odpowiedzialnością karną. Takie oświadczenie jest wymagane również przy zgłoszeniu zamiaru wybudowania na działce np. budynku gospodarczego czy altany.

Zobacz też

Inwestycja w fundusze mieszane – wady i zalety

Idea funduszy inwestycyjnych pojawiła się w latach 20tych XX wieku w Stanów Zjednoczonych. W bardzo krótkim (patrząc z perspektywy gospodarczej) okresie czasu, czyli do dziś, ta gałąź inwestycji rozrosła się w niewiarygodny sposób. Fundusze inwestycyjne są formą lokowania gotówki polegająca na zbiorowym inwestowaniu środków pieniężnych wpłaconych przez uczestników funduszu. Do tego typu inwestycji mogą przystąpić zarówno podmioty gospodarcze, instytucje, gminy, miasta czy związki wyznaniowe, jak i osoby fizyczne. Obecnie ilość możliwości inwestowania w fundusze wymusiła podział ze względu na: obszar inwestycji, cel inwestycji, formy uczestnictwa, czy metody ustalania zysku.

Sposoby na efektywniejsze i przyjemniejsze gotowanie. Jakie małe AGD do kuchni wybrać?

Gotowanie sprawia Ci przyjemność, jednak wciąż szukasz sposobów na usprawnienie całego procesu przygotowywania posiłków? Wykorzystaj małe AGD do domu,...

Zabawki na prezent pod choinkę

Wielkimi krokami zbliżają się Święta, magiczny czas, na który czekają wszystkie dzieci. Nieodłącznym elementem świątecznego szaleństwa jest wybór prezentów....

Może Cię zainteresuje: