Praktyczny wymiar studiowania, a więc większe możliwości po ich ukończeniu są oczywiście bardzo istotne, dlatego warto rozpatrzeć korzyści wynikające z podejmowania studiów wyższych. Czy studia przyczyniają się do wzrostu kompetencji? O studiowaniu z innego punktu widzenia.
Absolwenci studiów wyższych – przygotowani do pracy zawodowej czy też nie?
Powszechnie wskazuje się na brak powiązania między teoretyczną wiedzą zdobywaną przez studentów, a jej praktycznym zastosowaniem podczas podejmowania pracy. Wielu uznaje ten argument za kluczowy w podważaniu zasadności studiowania. Można jednak zastanowić się czy celem studiowania jest „przystosowanie” osoby do wymagań konkretnego stanowiska pracy?
Jako pracodawcy raczej nie chcielibyśmy zatrudnić osoby znającej się tylko na określonej czynności i niezdolnej do elastycznego dostosowania się do bieżących potrzeb organizacji, więc dlaczego oczekujemy, że absolwenci będą przygotowani do specyfiki konkretnego (dodajmy wolnego w danym momencie) miejsca pracy? Argument niepraktyczności studiów można zatem uznać za obalony.
Bezrobotny magister – czyli coś z cyklu „nie ma pracy więc po co w ogóle studiować”?
Dobrze by było, gdyby każdy po skończeniu studiów miał zagwarantowaną pracę. Chcielibyśmy tego wszyscy. Jednak czy zapewnienie zatrudnienia każdemu absolwentowi nie byłoby podważeniem fundamentalnych zasad wolnej konkurencji i działania rynku. Czy w ten sposób nie wdrażalibyśmy uwspółcześnionej wersji stosowanej niegdyś zasady „czy się stoi, czy się leży…”? O skuteczności tej i wielu innych zasad polityki równości i sprawiedliwości zdołaliśmy się już przekonać.
Czy na pewno każdemu kończącemu dziś studia chcielibyśmy powierzyć odpowiedzialne funkcje (w końcu wykształcenie uprawnia do rządzenia!), ba nawet własny los? Pewne jest więc, że w studiowaniu nie chodzi o nabycie „pewności” znalezienia zatrudnienia. Można powiedzieć, że to studia mają weryfikować plany, zamierzenia, możliwości i cele, jednak nie w wymiarze ich ukończenia (absolwent zaliczył „test” przydatności zawodowej) lecz także poprzez ich wybór (zdecydowanie się na określone studia wyrazem kompetencyjności przyszłego pracownika).
Jesteśmy głęboko przekonani, że studia są kluczowe przy wyborze drogi zawodowej, pozwalają uzyskać kompleksowy pogląd na określoną dziedzinę i wykształcają specjalistyczne kompetencje z nią związane. Pomimo zarzutów, z jakimi się spotykają stanowią zatem kluczową formę podnoszenia kwalifikacji.