Istnieje szereg różnorodnych sposobów oddziaływania na motywację członków organizacji. Jednym z najczęściej wykorzystywanych narzędzi kształtowania motywacji jest wzbogacanie treści pracy. Czym charakteryzuje się wzbogacanie treści pracy oraz jakie są jej skutki? Przedstawiamy istotne kwestie.

Motywacja zatrudnionych a treść pracy

Kształtowanie motywacji pracownika polega na odpowiednim połączeniu jego wewnętrznej motywacji z doborem bodźców zewnętrznych. Motywacja wewnętrzna, określana także jako autoteliczna, jaj sama nazwa wskazuje jest indywidualną predyspozycją danego człowieka. Istnieje grupa ludzi, u których dominuje potrzeba osiągnięć, samorealizacji, satysfakcji, będące wyznacznikiem motywacji, potocznie określanej „ambicją”. Motywację wewnętrzną w odniesieniu do pracy zawodowej określają również posiadane umiejętności i kompetencje, które bezpośrednio przekładają się na charakter wykonywanej pracy i możliwości „realizowania” się w niej.

Na motywację zatrudnionych składa się także zadowolenie z poszczególnych elementów pracy. Należą do nich: warunki pracy, relacje pomiędzy uczestnikami organizacji i czynniki materialne, takie jak płaca, nagrody itp. Te aspekty motywacji znajdują się w pewnym sensie pod kontrolą kadry zarządzającej. Czynnikiem wpływającym na poziom motywacji, wykazującym się większymi możliwościami kształtowania zewnętrznego jest treść pracy określana także jako potencjał pracy.

Sposoby wzbogacania treści pracy

Twórcy koncepcji wzbogacania treści pracy stoją na stanowisku, że odpowiednio wysoki poziom motywacji pracownika można osiągnąć oddziałując na treść wykonywanej przez niego pracy. Wzbogacanie treści pracy powinno polegać na zapewnieniu zatrudnionym: poczucia faktycznej satysfakcji z pracy, odpowiedzialności za nią oraz informacji zwrotnej na temat uzyskiwanych przez nich efektów. Prawdziwe zadowolenie i motywację można osiągnąć realizując wszystkie te warunki.

W jaki sposób menedżer może zapewnić zaspokojenie tych trzech potrzeb determinujących poziom motywacji? Na poczucie odpowiedzialności za realizowane zadanie wpływa przyznanie autonomii, swobody decyzyjnej oraz unikanie nadzorowania i kontroli. Wyniki pracy powinny być przekazywane pracownikom w systematycznej, klarownej i najlepiej bezpośrednio przekazywanej informacji. Swoista „ważność” pracy wynika z celu jakiemu ma służyć, wymagań kompetencyjnych oraz jej znaczenia w życiu społecznym.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here