W opisanym powyżej przykładzie klient operatora zakupił niedawno doładowanie, które chce wykorzystać przez określony czas. Wysyłając tego typu wiadomości z jednej strony operator chce nagrodzić klienta dodatkowymi minutami w ramach sieci za aktywne korzystanie z jego usług, z drugiej zaś strony czeka tylko na naszą reakcję. Jeśli zareagujemy nic na tym tak naprawdę nie zyskamy. Wydamy kolejne zarobione pieniądze na kolejne doładowanie, które wcale nam nie jest potrzebne, dodatkowo pozbędziemy się środków na koncie, które niedawno nabyliśmy. To tylko 1 ze stosowanych chwytów marketingowych operatorów. Jest ich znacznie więcej.
Uważać musimy również na wszelkiego rodzaju gratisy dla podpisujących nową umowę abonencką. Otrzymany prezent od operatora, choć nie jest to regułą, często okazuje się bezpłatny przez pierwsze miesiące obowiązywania promocji. Po pewnym czasie, zazwyczaj jest to kwartał lub półrocze, za dany prezent musimy dopłacić dodatkowo ponad kwotę miesięcznych rachunków. Możemy zazwyczaj wtedy wyłączyć daną usługę, ale zdecydowana większość użytkowników przypomina sobie o tym dopiero, gdy przyjdzie pierwszy wyższy rachunek.
Oprócz chwytów związanych z prezentami do doładowań lub abonamentu znajdziemy z łatwością inne sztuczki, aby wyciągnąć od nas jak najwięcej. Z plakatów czytamy „1 grosz za SMS”, tymczasem w danej sieci SMS kosztuje 15 groszy. Aby skorzystać z promocji, trzeba kupić pakiet 600 SMS-ów ważnych tylko przez miesiąc. Pakiet z pewnością dobry dla osób wysyłających mnóstwo wiadomości. Ale dla osoby potrzebującej w miesiącu wysłać około 30 wiadomości już nie bardzo. Za owe 30 wiadomości klient zapłaci 4,50 zł, co wyjdzie mu taniej niż kupienie pakietu SMS-ów, które przepadnie po miesiącu. W tej sytuacji 15 groszy jest tańsze niż marketingowy 1 grosz.
Ciekawym chwytem marketingowym jest stosowanie określeń typu „Teraz łącz się z milionami osób w sieci bez dodatkowych opłat”. Jak słowa wskazują za połączenia z osobami wewnątrz tej samej sieci nie zapłacimy ani grosza dodatkowych opłat. Ale niestety za samą usługę już zapłacimy. Opłata za nielimitowane połączenia w ramach sieci jest różna i zależy od polityki danego operatora. W niektórych ofertach znajdziemy z pozoru tanie promocje. 9 zł za usługę to dobra cena. Niestety jej czas obowiązywania tylko przez 7 dni sprawia, że chcąc z niej korzystać przez cały miesiąc musielibyśmy wydać za nią aż 36 zł. Czy tyle wydalibyśmy po normalnych cenach w miesiącu?
Uwaga!
Reasumując: wybierajmy z promocji to, co dla nas korzystne. Uważając na stosowane chwyty, czytajmy szczegóły promocji. Zamiast narzekać później, że źle wybraliśmy, odrzucajmy niekorzystną ofertę z uśmiechem na twarzy.