Należy pamiętać, że od tej chwili odpowiedzialność za zarządzanie majątkiem i funkcjonowanie fundacji ponosi zarząd. Fundator może zostać włączony do tych działań tylko w przypadku, gdy w statucie tego podmiotu ekonomii społecznej, znalazł się umożliwiający to zapis.
Jeśli chodzi o działalność fundacji, to w praktyce może ona realizować dowolne cele charytatywne, społeczne lub gospodarczo użyteczne. Jednak muszą one mieć publiczny charakter. Cechą charakterystyczną fundacji jest także niedochodowość celu. Oznacza to, że fundacja powstaje i działa nie dla zysku. Wszystkie dochody muszą zostać przeznaczone na realizację celów statutowych.
Aby powstała fundacja należy ustalić wysokość funduszu założycielskiego i ustanowić akt fundacyjny. Pod tym drugim pojęciem kryje się oświadczenie woli, zmierzające do ustanowienia fundacji. W tym dokumencie określa się cel (bądź cele) fundacji oraz majątek, który zostanie przeznaczony na ich realizację. Akt fundacyjny musi mieć formę aktu notarialnego. Fundator składa je osobiście (lub reprezentujący go pełnomocnik) przed notariuszem. Jedynym wyjątkiem jest sytuacja, gdy fundacja powstaje na mocy testamentu.
Owo oświadczenie woli może także zostać złożone za granicą. Jednak w takiej sytuacji należy spełnić dwa warunki. Po pierwsze, zostało ono sporządzone przez polskiego konsula. Po drugie, po uzyskaniu pisemnego upoważnienia od Ministra Sprawiedliwości, wydanego na wniosek ministra właściwego do spraw zagranicznych. Warto zaznaczyć, że fundatorem może być obywatel polski, obcokrajowiec, osoba prawna z siedzibą w Polsce lub za granicą.
Następnie fundator zobowiązany został do opracowania statutu, czyli dokumentu, który określa sposób prowadzenia działalności przez fundację. Powinny tam znaleźć się informacje, określające nazwę fundacji, siedzibę, majątek, cele, zasady, formy i zakres działalności fundacji, skład i organizację zarządu, sposób powoływania oraz obowiązki i uprawnienia tego organu. Oprócz tych podstawowych zapisów w statucie można umieścić dodatkowe postanowienia, które mogą usprawnić działania fundacji.
Ostatnim etapem zakładania fundacji jest złożenie wniosku rejestrowego o wpisanie organizacji do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS). Są to następujące formularze: KRS-W20, KRS-WK czy KRS-WM (gdy statut przewiduje prowadzenie działalności gospodarczej). W oryginałach lub kopiach poświadczonych przez notariusza należy dołączyć: oświadczenie o ustanowieniu fundacji (akt notarialny lub inny dokument), oświadczenie wskazujące właściwego ministra nadzoru (gdy był taki zapis w akcie fundacyjnym), statut (w trzech egzemplarzach, podpisany przez fundatora) oraz uchwały o powołaniu organów fundacji, wzory podpisów osób upoważnionych do reprezentowania fundacji (gdy będzie prowadzona działalność gospodarcza) oraz dowód dokonana opłaty za wniosek o wpis do rejestru KRS (lub wniosek o zwolnieniu z tej opłaty).
Fundacja po zarejestrowaniu w KRS składa wniosek o wpis do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej (REGON), zakłada konto bankowe oraz zgłasza się do urzędu skarbowego (NIP).