Autyzm diagnozowany jest najczęściej około 3 roku życia. Wtedy właśnie możemy zauważyć, że dziecko jest mniej rozwinięte niż jego równieśnicy w jego wieku. Jednak jego pierwsze symptomy są już zauważalne w wieku niemowlęcym. Dziecko nie chce być dotykane, dużo płacze, ma kłopoty ze snem lub nie chce ssać piersi.

Objawy, które mogą niepokoić rodziców:

– gdy dziecko mówi bardzo słabo albo wcale,
– gdy nie kompensuje sobie braku umiejętności umówienia w żaden inny sposób, np.: pokazując, gestykulując, próbując komunikować się,
– gdy ma słaby kontakt wzrokowy lub nie nawiązuje go wcale, jest jakby nieobecne,
– gdy dziecko nie lubi być dotykane, unika tego kontaktu,
– gdy ma nadwrażliwość dotykową lub nie reaguje na spotykający go ból,
– gdy reaguje nieadekwatnie do sytuacji, na przykład bez powodu krzyczy, tupie lub ucieka,
– gdy dziecko bawi się cały czas w jeden, niezmiennie ten sam sposób, na przykład: jeżdżąc w kółko pociągiem i gdy ta zabawa z upływem czasu nie rozwija się,
– gdy dziecko nie wymyśla samo zabaw i nie inicjuje ich, nie ma potrzeby zabawy z innymi, przebywa jakby obok,
– gdy dziecko nie jest zainteresowane tym co robią i mówią inni, gdy nie ma potrzeby pokazania co ono samo robi,
– gdy pojawiają się dziwne zachowania, takie jak chodzenie tylko jedną stroną chodnika,
– gdy dziecko zaczyna machać rękoma, wydaje dziwne, niepasujące do sytuacji dźwięki,
– brak skupienia uwagi,
– gdy dziecko ma bardzo zmienny nastrój, gdy jest agresywne w stosunku do innych i do siebie
– gdy dziecko „fiksuje się” na jednym ruchu, często jest nim ruch obrotowy.

Występowanie tych objawów może świadczyć o tym, że dziecko ma autyzm. Jednak inne zaburzenia rozwojowe mogą też cechować niektóre z tych objawów. Dlatego diagnoza autyzmu jest jednak wieloetapowa i długotrwała.

Czy w Waszym otoczeniu są jakieś dzieci autystyczne? Jakiej terapii są poddawane?

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułAutyzm u dzieci – terapia
Następny artykułPsychoterapia dzieci – charakterystyka

Agnieszka Gradowska - ukończyła studia pedagogiczne (Akademia Pedagogiki Specjalnej) oraz terapeutyczne (Instytut Badań Edukacyjnych) oraz liczne kursy i szkolenia specjalistyczne. Czynny pedagog i trener umiejętności społecznych.  Jest współpracownikiem kilku stowarzyszeń działających na rzecz dzieci o wyjątkowych potrzebach edukacyjnych. Pisze artykuły do największych polskich portali internetowych.

Nasz specjalista  pisze o sobie:

Moją dewizą jest działanie, pewnie dlatego zajęcia przez mnie prowadzone są tak lubiane przez dzieci, których znakiem rozpoznawczym jest ciągły ruch. Stawiam sobie (i innym) realne wyzwania, aby zdobywanie nowych umiejętności przyczyniało się do rozwoju ludzi (tych dużych i małych), którzy ze mną współpracują.

Moją pasją są ludzie i praca z nimi, którą realizuję  m.in. poprzez wolontariat w zakładzie karnym, prowadzenie warsztatów twórczości dla dzieci czy specjalistycznych kursów dla dorosłych. Jakiś czas temu poproszono mnie o podzielenie się doświadczeniem poprzez cykl artykułów, które zostały opublikowane w Internecie. Artykuły przypadły do gustu czytelnikom… a mnie spodobało się pisanie – podoba mi się do dziś :-).

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here