Termin „charyzmatyczny” odnosi się do osób, które posiadają następujące cechy:
– są liderami grup, w których się znajdą,
– są autorytatywne,
– potrafią podejmować decyzje, których nie zmieniają pod wpływem sugestii innych osób,
– trzymają się swoich opinii i potrafią umiejętnie ich bronić,
– posiadają umiejętność przemawiania do grupy i przekonywania jej do swoich racji lub przekonań.

Charyzmatyczny przywódca – jako lider – potrafi wpłynąć na opinie i decyzje swoich zwolenników. W świecie biznesu osoba posiadająca takie atrybuty może w dość krótkim czasie odnieść duży sukces. Osiągnąć może go poprzez kierowanie otaczającymi ją osobami w taki sposób, by przysłużyły się do realizacji zamierzonych przez lidera celów. Dodatkowo, osoba charyzmatyczna, poprzez umiejętne zjednywanie sobie zwolenników, może w szybkim czasie zbudować zespół pracowników, którzy z oddaniem poświęcać się będą określonym celom.

Konkretnego znaczenia terminowi „charyzma” nadał Max Weber, niemiecki socjolog. Określił on mianowicie trzy typy panowania: tradycyjne, legalne i charyzmatyczne. To ostatnie cechuje przejściowy charakter, gdyż często jest wytworem zmian społecznych. Po pewnym czasie może dość do zjawiska „spowszechnienia” charyzmy, co spowoduje przekształcenie panowania w jeden z pozostałych, zaproponowanych przez Webera, typów.

Uważacie, że charyzma pomaga czy przeszkadza w biznesie? Wyraźcie swoją opinię w komentarzu.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułInteligencja emocjonalna w biznesie
Następny artykułPsychologia inwestowania – podstawowe zasady

Magdalena Paluch – jest studentką V roku na kierunku: Psychologia Kliniczna w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej oraz pracownikiem Stowarzyszenia. Uczestniczyła w licznych zajęciach praktycznych, głównie w Środowiskowym Domu Samopomocy prowadzącym działalność terapeutyczną i rehabilitacyjną. W roku 2004 uzyskała także tytuł zawodowy fotografa artystycznego. Psychologia to jej pasja i wiąże z nią swoją zawodową przyszłość.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here