Psychologia Charyzma - psychologia biznesu

Charyzma – psychologia biznesu

-

Termin „charyzmatyczny” odnosi się do osób, które posiadają następujące cechy:
– są liderami grup, w których się znajdą,
– są autorytatywne,
– potrafią podejmować decyzje, których nie zmieniają pod wpływem sugestii innych osób,
– trzymają się swoich opinii i potrafią umiejętnie ich bronić,
– posiadają umiejętność przemawiania do grupy i przekonywania jej do swoich racji lub przekonań.

Charyzmatyczny przywódca – jako lider – potrafi wpłynąć na opinie i decyzje swoich zwolenników. W świecie biznesu osoba posiadająca takie atrybuty może w dość krótkim czasie odnieść duży sukces. Osiągnąć może go poprzez kierowanie otaczającymi ją osobami w taki sposób, by przysłużyły się do realizacji zamierzonych przez lidera celów. Dodatkowo, osoba charyzmatyczna, poprzez umiejętne zjednywanie sobie zwolenników, może w szybkim czasie zbudować zespół pracowników, którzy z oddaniem poświęcać się będą określonym celom.

Konkretnego znaczenia terminowi „charyzma” nadał Max Weber, niemiecki socjolog. Określił on mianowicie trzy typy panowania: tradycyjne, legalne i charyzmatyczne. To ostatnie cechuje przejściowy charakter, gdyż często jest wytworem zmian społecznych. Po pewnym czasie może dość do zjawiska „spowszechnienia” charyzmy, co spowoduje przekształcenie panowania w jeden z pozostałych, zaproponowanych przez Webera, typów.

Uważacie, że charyzma pomaga czy przeszkadza w biznesie? Wyraźcie swoją opinię w komentarzu.

Magdalena Paluch

Magdalena Paluch – jest studentką V roku na kierunku: Psychologia Kliniczna w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej oraz pracownikiem Stowarzyszenia. Uczestniczyła w licznych zajęciach praktycznych, głównie w Środowiskowym Domu Samopomocy prowadzącym działalność terapeutyczną i rehabilitacyjną. W roku 2004 uzyskała także tytuł zawodowy fotografa artystycznego. Psychologia to jej pasja i wiąże z nią swoją zawodową przyszłość.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

WARTO PRZECZYTAĆ

Dziecko przeklina. Jak reagować?

Brzydkie, wulgarne słowa towarzyszą dorosłym niemal na co dzień. O ile w środkach masowego przekazu dba się o kulturalne wypowiedzi (choć i tam zdarzają się „wpadki”), o tyle od tego, co słyszy się na ulicach czy w środkach transportu po prostu uszy więdną! Niestety zapomina się o tym, że dziecko chłonie otaczający świat zewnętrzny jak gąbka, nie filtrując zachowań na pozytywne i negatywne. Zazwyczaj maluch przeklinając, szokuje dorosłych. Jeszcze gorzej, jeśli nie robi to na bliskich żadnego wrażenia.

Śledzie po litewsku – przepis

Śledź jest niezwykle popularną w Polsce rybą. Często bywa tak, że osoby deklarujące się jako nielubiące ryb, śledzia zjadają z przyjemnością. Najpopularniejsze sposoby podawania tej ryby to śledź marynowany lub w oleju.

Zobacz też

Wystrój salonu w stylu angielskim

Styl angielski jest przede wszystkim przytulny i ciepły, idealny dla osób lubiących klimat wiejskiego domu, domatorów, ludzi ceniących sobie wygodę.

Zegarek z fazami księżyca – komu się przydaje?

Obserwowanie faz księżyca to nie tylko domena wróżek czy miłośników astronomii. Nowoczesna technologia pozwala na obserwacje cyklu księżycowego bez...

Botwinka – jak zrobić tę przepyszną wiosenną zupę?

Początek wiosny to idealny czas, by korzystać ze świeżych i młodych warzyw. Królową wiosennych zup jest zupa z botwiny....

Może Cię zainteresuje: