Jest to jednak przerysowany obraz perfekcjonizmu, który we właściwym rozumieniu może być ogromnym atutem także w życiu zawodowym. Dlaczego warto być perfekcjonistą?

W czym powinien przejawia się perfekcjonizm?

Perfekcjonizm jest „złotym środkiem” pomiędzy niedbałością a przesadą w nastawieniu na wynik. Być perfekcjonistą to robić coś w możliwie najlepszy sposób. Określenie „możliwie” wskazuje, że perfekcjonizm wyklucza działanie przesadnie zorientowane na wynik oraz podejmowane kosztem satysfakcji, spokoju wewnętrznego, zdrowia itp. Perfekcjonizm w działaniu powinien polegać nie na, tym, że każdą czynność wykonujemy mozolnie, drobiazgowo dopóki nie nabierze ona kształtu doskonałości. W byciu perfekcyjnym chodzi raczej o to by optymalizować wyniki koncentrując się na kluczowych działaniach, umiejętnościach, produktach, klientach i rynkach.

Dlaczego potrzebujemy perfekcjonizmu?

W obecnym czasie nadal odczuwamy skutki poprzedniego ustroju. Przekonanie o tym, że „czy się stoi, czy się leży…” uniemożliwia wielu, wychowanym w minionym systemie ludziom znalezienie zatrudnienia, satysfakcji, najogólniej ujmując odnalezienie się w tych czasach. Dziś liczy się konkretny efekt pracy, umiejętność elastycznego dostosowywania się do zmian, nie ma więc miejsca na marnotrawstwo zasobów. Dlatego ważny jest perfekcjonizm. Uczmy się go poprzez skupianie się na kluczowych kwestiach:

Wybierajmy zawód w oparciu o to, co najlepiej umiemy i lubimy robić, a nie dlatego, że jest opłacalny. Kierujmy się przekonaniem, że to, co umiemy robić naprawdę dobrze „samo się obroni”. Jeśli mamy predyspozycje i chęci do sadzeniai pielęgnowania roślin doskonalmy posiadane umiejętności, dzięki czemu staniemy się cenionym ogrodnikiem, a nie kiepskim i nieszczęśliwym adwokatem.

Jak nie być perfekcjonistą a być perfekcyjnym?

Raz na zawsze skończmy z przywiązywaniem się do rzeczy! W czasach, którym towarzyszą nieustanne zmiany nie możemy być sentymentalni. Być perfekcjonistą to działać możliwie najefektywniej, dlatego jeżeli nam nie wychodzi, zrezygnujmy z prowadzenia danej działalności i szukajmy swego miejsca gdzieś indziej!

Nie bądźmy drobiazgowi! Wydaje się nam, że wszyscy klienci są równie ważni, a to nieprawda. Jeżeli sprawdzisz przychody to okaże się, że przez około 70% z nich firma ma nieustanne problemy, bo nie płacą terminowo, nieustannie modyfikują ofertę itp. Przestańmy trzymać się kurczowo każdego klienta, skupmy się na tych, którzy rzetelnie współpracują i przynoszą nam zyski!

Jesteście perfekcjonistami? Uważacie, że warto nimi być? Czekam na Wasze komentarze.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here