Rodzice dzieci u których zdiagnozowano dysleksję w wieku szkolnym, dzielą się podobnymi problemami z jakimi borykali się, gdy dzieci były młodsze. Często powtarzają się następujące objawy: opóźniona mowa, trudność w uczeniu się wierszyków, przekręcanie wyrazów, trudności z łapaniem i rzucaniem piłek, nieładne malowanie, niezgrabne ruchy ciała.

Objawy, które mogą w skazywać, że twoje dziecko może mieć dysleksję:
– ma duże trudności w czytaniu i pisaniu – mimo ćwiczenia tych umiejętności
– robi dużo błędów, mimo iż zna zasady pisowni
– ma kłopot z liczeniem, bardzo długo przelicza na palcach, potrzebuje działań na konkretach
– czyta tekst, ale go nie rozumie
– nie lubi czytać
– ma kłopoty z rozwiązywaniem zadań z treścią
– zmienia kolejność czytanych wyrazów
– myli litery w wyrazach, zarówno przy pisaniu jak i czytaniu
– ma kłopoty z koncentracją uwagi
– ma kłopoty ze zmieszczeniem się w liniaturze podczas pisania
– kłopot z odnalezieniem siebie w przestrzeni, z opanowaniem miejsca w którym jest, czyli ma notorycznie bałagan na biurku, plecak pełen rzeczy, ale nie ma pewności, że jest spakowany na zajęcia
– ma kłopot z ustaleniem kierunków lewa – prawa, wskazaniem góra- dół
– ma słabą sprawność ruchową (jest niezgrabny na zajęciach sportowych, nie chce chodzić na lekcje wychowania fizycznego)
– ma słabą sprawność ruchów rąk, co wiąże się z tym, iż nie umie zawiązywać butów, zapinać guzików.

Jeśli rodzic zauważa te objawy, należy udać się do najbliższej poradni psychologiczno-pedagogicznej i wykonać badania. Należy bowiem dziecku pomóc. Wizyta w poradni to nie tylko wycieczka po zaświadczenie aby wydłużyć czas na egzaminach. Orzeczenie o specyficznych trudnościach w nauce potrzebne jest po to, aby zobaczyć w jakich sferach dziecko ma trudności i ustalić program terapii. Na podstawie orzeczenia w szkole przyznawane są dziecku godziny reedukacji.

Czy rozpoznajesz u swojego dziecka powyższe objawy? Co w jego zachowaniu Cię zaniepokoiło?

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułJak uspokoić dziecko?
Następny artykułGry i zabawy dla dzieci w domu

Agnieszka Gradowska - ukończyła studia pedagogiczne (Akademia Pedagogiki Specjalnej) oraz terapeutyczne (Instytut Badań Edukacyjnych) oraz liczne kursy i szkolenia specjalistyczne. Czynny pedagog i trener umiejętności społecznych.  Jest współpracownikiem kilku stowarzyszeń działających na rzecz dzieci o wyjątkowych potrzebach edukacyjnych. Pisze artykuły do największych polskich portali internetowych.

Nasz specjalista  pisze o sobie:

Moją dewizą jest działanie, pewnie dlatego zajęcia przez mnie prowadzone są tak lubiane przez dzieci, których znakiem rozpoznawczym jest ciągły ruch. Stawiam sobie (i innym) realne wyzwania, aby zdobywanie nowych umiejętności przyczyniało się do rozwoju ludzi (tych dużych i małych), którzy ze mną współpracują.

Moją pasją są ludzie i praca z nimi, którą realizuję  m.in. poprzez wolontariat w zakładzie karnym, prowadzenie warsztatów twórczości dla dzieci czy specjalistycznych kursów dla dorosłych. Jakiś czas temu poproszono mnie o podzielenie się doświadczeniem poprzez cykl artykułów, które zostały opublikowane w Internecie. Artykuły przypadły do gustu czytelnikom… a mnie spodobało się pisanie – podoba mi się do dziś :-).

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here