Osoby niepełnosprawne czują ten bagaż przy każdej okazji. Jest to nie tylko sprawa dyskryminacji osób niepełnosprawnych, ale także częstego molestowania ich i wykorzystywania na wiele sposobów.

Dla podniesienia ich równych szans należy zacząć promowanie w społeczeństwie pozytywnych postaw wobec osób niepełnosprawnych oraz zachęcanie samych osób niepełnosprawnych do uczestniczenia w życiu publicznym, artystycznym i politycznym, a przede wszystkim do aktywności zawodowej oraz nauki.

Globalnie zajmują się tym światowe organizacje, towarzystwa i cała Wspólnota Europejska. To co możemy zrobić my sami to na pewno przekazywanie właściwych wzorców nowym pokoleniom. Nauczenie dzieci właściwego traktowania osób upośledzonych lub niepełnosprawnych ruchowo będzie procentowało przez wiele kolejnych pokoleń we wszystkich dziedzinach.

Najważniejsze jest uświadomienie sobie i innym, że:

– niepełnosprawność może zdarzyć się każdemu z nas, w każdej chwili życia;
– niepełnosprawność może mieć wiele postaci, nigdy nie jest taka sama;
– niepełnosprawnością nie można się zarazić;
pełnosprawnym jest łatwiej, choć niczym szczególnym sobie na to nie zasłużyli;
– w Polsce jest ponad 5 milionów osób niepełnosprawnych;
– osoby z niepełnosprawnością to nie tylko osoby na wózkach inwalidzkich;
– osoby z niepełnosprawnością potrzebują wsparcia, a nie litości i wyręczania;
– osoby niepełnosprawne też mogą nieść pomoc innym

Przyjazne otoczenie służy wszystkim ludziom, każdy z nas ma swój udział w budowaniu tego otoczenia, czyli świata bez barier, a najsilniej oddziałuje na nas otoczenie to najbliższe. Akceptacja siebie i innych pomaga pokonywać trudności, a do tego potrzebna jest godność, której nikt nie ma prawa nikomu odbierać.

Postulaty wyszczególnione w publikacji „Fakty i mity o osobach niepełnosprawnych” autorstwa Danuty Gorajewskiej w bardzo zwięzły sposób przedstawiają zadania, jakie stawia przed nami integracja osób niepełnosprawnych z osobami pełnosprawnymi:

Wszyscy powinni mieć wiedzę na temat niepełnosprawności
Można w różnym wieku i na różne sposoby oswajać z tematyką niepełnosprawności
Poznanie człowieka powinny wspierać serce i rozum
Osoby z niepełnosprawnością należy zrozumieć i zaakceptować
Niepełnosprawność nie może być przyczyną dyskryminacji
Należy tworzyć sprawne mechanizmy wyrównywania szans
Prawa osób z niepełnosprawnością powinny być promowane, szanowane i respektowane
Potrzeby i prawa osób z niepełnosprawnością powinny być odbierane naturalnie
Trzeba tworzyć otoczenie bezpieczne i wygodne dla wszystkich użytkowników
Kwestie ekonomiczne nie powinny być stawiane ponad prawami człowieka
Należy szukać uniwersalnych rozwiązań usprawniających życie człowieka
Należy łamać stereotypy dotyczące osób z niepełnosprawnością
Należy szanować prawo osób z niepełnosprawnością do samodzielności
Należy wspierać, a nie wyręczać osoby z niepełnosprawnością
Należy odchodzić od mówienia o ludziach w kontekście ich niepełnosprawności
Należy zwracać uwagę na język i styl mówienia o niepełnosprawności
Należy traktować innych tak, jak chciałoby się być traktowanym

Jakie działania według Was wspierają integrację osób niepełnosprawnych? Podzielcie się Waszymi opiniami.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułBiofeedback – co to takiego?
Następny artykułTechniki relaksacyjne w pracy

Inga K. Kowalewska – psycholog. Absolwentka Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej (studia psychologiczne o specjalności „Zarządzanie i marketing” oraz studia podyplomowe z zakresu psychologii śledczej). Od 1996 roku prowadzi firmę zajmującą się doradztwem w dziedzinie public relations w sytuacjach kryzysowych oraz organizującą szkolenia wewnętrzne. Klientami firmy są głównie spółki giełdowe.

Jest autorką badania psychologicznego „Poczucie własności jako motywacja do kłamstwa”. Artykuł pt.: „Analiza struktury akcjonariatu”, opisujący wyniki tego badania, opublikowany został w gazecie giełdy Parkiet.

Artykuły naszego specjalisty znajdziesz tutaj:

Analiza struktury akcjonariatu

Porozmawiajmy o tym przy lunchu

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here